Skvělá noc v lomu aneb planetární maratón

Opravdu pěknou noc jsme zažili 1. až 2. srpna v lomu Stanislaw v Jizerkách. Vic vyslovil doměnku, že by nebylo špatné zkusit pozorovat všechny planety a tak se urodil nápad vzít to od večera do rána. Neplánovaně z toho vzešel planetární maratón včetně východu Slunce. Byla to prostě hodně tmavá noc plná pozorovacích zážitků.

Planety a Měsíc nas ránem
Měsíc a planety nad ránem. Větší na kliknutí. Verzi bez popisků si případně můžete prokliknout zde.

Večer jsem začal na kopci Venuší. V devět byla fantasticky viditelná, ani jsem to nečekal. Její malý kotouček jsem triedrem nerozluštil, ale vím jak vypadá, měl jsem na ni pěkné pohledy ve dne na Jizerce 27.7.

Venuše 27.7.
Venuše ve dne 27. 7. 2013 na Jizerce
Tak vypadá její hodně zvětšený kotouček.

Pak jsme přejeli do Jizerek a díky Vicovi jsem postupně viděl dlouho neviděné. Po příjezdu samozřejmě Saturn, seeing dost pěkný, prstenec s Cassiniho dělením po stranách, nějaký ten pás v atmosféře, tenká černá linka u prstence před planetou, stín planety na prstenci, měsíčky Titan, Japetus, Rhea, Tethys..

Pokračování později bylo na pomezí sluneční soustavy u Pluta. Ač mimoplanetární, bylo zajímavé jej přes čtyřicítku zkusit. Mezi mnoha hvězdami Mléčné dráhy se vyskytovala i jedna, která tam byla navíc a i přes velký průměr to bylo dost slabé, ne úplně hraniční, ale nic moc.

Dál přišel na řadu Neptun, jehož kotouček byl při cca 450x dobře patrný a vedle něj plula slabá, ale dobře viditelná hvězdička – Triton.

Uran byl znatelně větší, ne tak modrý. Vic měl v okuláru clonku pro spatření Titanie a Oberona a prý je tam zahlídával, já si mohl oči vykoukat, ale neviděl jsem.

Pak už k ránu vyšel Měsíc a po něm jsme pozorovali Jupiter. Nejprve byly vidět pěkné detaily už v 10° výšce, při trochu horším seeingu za svítání se muselo na detaily i počkat, ale pak byla vidět GRS a stín Europy hned u ní.

Končil jsem s Marsem pouze okem a triedrem a pak i Merkurem. Ten mě překvapil. Triedrem jsem jej našel hned jak vyšel nad opar u obzoru (výška 0, 0 prd). Okem prakticky vzápětí ve výšce tak kolem 2°. Vidět byl potom až do světla.

Na závěr jsem koukl na východ Slunce, což byla jak triedrem tak emocionálně tečka jak z praku. 10×50 jsem viděl tři oblasti se skvrnami a to díky oparu a cárům oblak u obzoru.

Pak už jsem jen cestou domů poslouchal v rádiu, jak slunce vyšlo před 25 minutami, zatímco mě před 33…

1x Slunce
1x Měsíc
9x měsíce planet
8x planeta
1x trpasličí planeta
a hafo zážitků s meteory, deep-sky a focením

Jak už jsem napsal, byla to krásná noc, svým způsobem mimořádná, protože bylo pěkné relativně teplé počasí a pozorovalo se mnoho různých věcí, což mám nejraději. Zatímco já se omezil jen na krátkou vzpomínku, jež jsem vložil na Astrofórum, poprosím Vice, aby napsal více a doplním jeho slova fotkami.

Martin G.

Barnardova galaxie
Barnardova galaxie, NGC 6822, ve Střelci je trpasličí průvodce naší Mléčné dráhy.

temné mlhoviny v Orlu
Temné mlhoviny v Orlu nad hvězdou Altair. Jedna je typická do tvaru písmene C. Podle E. E. Barnarda má ale označení „Barnardovo E“ a číslo B142 (druhá pod ní je B143).

Merkur a ostatní objekty
Merkur, výše Mars + Jupiter a Měsíc. Velká verze na kliknutí.

východ slunce s kameny a květinami
Ráno ve 5:30 krátce po východu Slunce.

Pozorování planet a jejch měsíčků bylo tak trochu nad plán. Sám jsem tuto noc věnoval spíše lovu komet. Kromě tří jasných – C/2012 F6 (Lemmon), C/2011 L4 (PanSTARRS) a C/2010 S1 (LINEAR), které můžu snadno pozorovat i doma ze zahrady, jsem se věnoval i pětici dalších (26P/Grigg-Skjellerup, 154P/Brewington, C/2013 E2 (Iwamoto), C/2013 N4 (Borisov) a C/2012 K1 (PanSTARRS). Zejména ta poslední stojí za zapamatování, neboť by v příštím roce měla být v dosahu malých přístrojů. Zatím je slaboučká.

Na obloze září i dvě jasné supernovy. I na ně jsem svůj 16″ zamířil. První sn2013dy je v nenápadné galaxii NGC 7250 v Ještěrce, druhá, čerstvě objevená sn2013ej, se nachází na okraji známé M74 v Rybách.

Celou noc nám zpestřovaly záblesky Iridií a zejména meteory nejen z roje Perseid.

Opět se mi potvrdilo, že lom Stanislaw je nejlepší místo na pozorování v Jizerkách. Tma dostatečná, přitom se nic nerosí, nic vás nekouše a nikdo neruší.