Miniseance s ranní kometou Catalina

Pátek 18. 12. odpoledne přinesl silný déšť, ale před spaním jsem zaznamenal ústup oblačnosti a nařídil si budíka, co kdyby se za frontou na chvíli vyjasnilo. Nakonec jsem v pět ráno zjistil, že šance je na Frýdlantsku, byť se tam střídaly okamžiky zatažené a jasné oblohy. Vyrazil jsem a na konci astronomické noci stihl odpozorovat kometu C/2013 US10 (Catalina).

kometa Catalina 19.12.2015

Kometu jsem snadno vyhledal v odhadovaném místě mezi Venuší a Arcturem. Byla výše, než jsem zprvu očekával, až mě to zaskočilo. Nakonec jsem na ni zvládl zamířit i dalekohled s foťákem a tak mám i malou vzpomínku. Použitelné byly jen 4 snímky po 1 minutě. ISO klasicky 1600, Canon 30D a Celestron ED80 s reduktorem Vixen, takže v ohnisku 402 mm. Pro srovnání, ohon má na snímku délku 2 stupně (k té slabší hvězdě u rohu).

Při pozorování triedrem 20×80 jsem komu odhadl na 8′, iontový ohon na 0,5° v PA 300° a prachový v délce 12′ v PA 190°. Jasnost jsem si odhadnout netroufl, subjektivně byla kometa hezčí, než minule z okna paneláku ve městě (jak by ne), ale rozdíl byl malý, až jsem se lekl, zda trochu nezeslábla. Kometka je to pěkná, ale ne tak jasná, jak jsem doufal. Nakonec jsem rád alespoň za to jasné ráno. Jak jsem zjistil při návratu, vzápětí se tam zase zatáhlo. Byla to docela klika.

Frýdlantsko ráno 19.12.2015
Frýdlantsko ráno 19. 12. 2015. Kometa je tak slabá, že je téměř neviditelná i oproti snadno detekovatelným hvězdám 6,4 mag.

Jeden komentář k “Miniseance s ranní kometou Catalina”

Kometa je nad ránem opravdu už hezky vysoko. Koukal jsem na ni dnes před šestou z komína triedrem 18×70. Oba chvostíky byly hezky viditelné, jasnost se drží stále kolem 6,5 mag. Počítám, že už víc nezjasní.