Obloha v dubnu

Začátek dubna přináší ve světě planet elongaci Merkuru, který je stále ještě vysoko na západě večer a dále opozici Jupiteru, který je tím pádem vidět celou noc a zlepšuje se i jeho večerní viditelnost. Mars zůstává večer relativně nízko nad západem. Venuše se stěhuje na ranní oblohu. Stále platí, že Saturn je se svítáním nad jihem. Hlavním objektem zájmu jsou komety. 41P je velmi vysoko s jasností 6 až 7 mag rozhodně stojí za skouknutí (podrobná mapka na druhé straně). Vysoko v Herkulovi je také C/2015 V2 (Johnson). Relativně hodně komet se sešlo i ráno, ať už nečekaně jasná C/2017 E4 (Lovejoy) nebo pěkná, ale u nás nízko viditelná C/2015 ER61 (PanSTARRS). Na komety je však třeba vyrazit hned na začátku dubna, nebo až ke konci měsíce. Úplněk připadá na 11. 4. Jestli bude letos padat dost Lyrid by se teoreticky dalo ověřit, bude bezměsíčná víkendová noc. Na úplném konci dubna už bude na ranní obloze nádherná Jitřenka (Venuše v nejvyšším lesku) a Měsíc zakryje hvězdu Aldebaran, tentokrát ovšem na večerní obloze doslova kolem západu Slunce. Snad nám vyjde počasí. Stahujte mapku v PDF.

mapka oblohy na duben