Kometární okénko – říjen 2017

Nečekaně bohatá byla říjnová kometární úroda. Mohla za ní výprava pod tmavou oblohu na Edelweißspitze. Zatímco ještě před pár lety jsem považoval za hranici pro pozorování komet v 40cm dobsonu jasnost kolem 14 mag, po příletu komety ISON se to trochu posunulo, když jsem ji spatřil v době, kdy měla 15 mag, nyní jsem se však dostal ještě o další magnitudu dál! Podařilo se tak za jednu noc pozorovat hned 20 komet, čímž jsem si stanovil novou laťku k překonávání.  Vezměme to ale popořadě.

Díky jižnější změpisné poloze a zejména vynikajícím podmínkám se dá z vrcholků Alp pozorovat i objekty s nízkou deklinací. K nim patří i kometa 71P/Clark, kterou najdeme ve Střelci nedaleko mé oblíbené kulové hvězdokupy M55. Dny její největší slávy jsou už za námi, viditelná je ale na začátku astronomické noci stále ještě relativně dobře.

Mnohem težší je o něco výš, ale stále ve Střelci položená C/2015 VL62 (Lemmon-Yeung-PanSTARRS). Tu už bych asi z Jizerek nespatřil. Musel jsem použít zvětšení kolem 400×, aby se ukázala. To by se za běžného seeingu, jaký doma máme, asi nedalo.

Zvečera také brzo klesají k obzoru tři pěkné kometky z rodinky Panstarrsek. Nejníž se nachází C/2015 O1 (PanSTARRS), ale je z nich nejjasnější. O maličko výš ve stejném souhvězdí Herkula vyhledáme snadno u dvojhvězdy Sarin o něco méně výraznou C/2016 M1 (PanSTARRS) a v sousedním Pastýři je k vidění třetí grácie C/2016 N6 (PanSTARRS). Ta je z nich nejslabší, ale stále bez problému viditelná. Větší zvětšení není na škodu.

V první půli noci si ještě můžeme počíhat na po posledním outburstu již slábnoucí 29P/Schwassmann-Wachmann. Čekat můžeme ale jen difúzní flíček, přesně tak byla vidět při 110×. Vhodný čas na pozorování v tuto dobu má i C/2016 N4 (MASTER) v Draku, tam je ale zase lépe více zvětšit, aby bylo něco kloudně vidět.

Kolem půlnoci kulminují jedna relativně jasná vlasatice a tři naprosté duchařiny k tomu. Tou „jasnou“ je C/2015 V1 (PanSTARRS), kterou najdeme v Rybách. Hned vedle ní prakticky v jednom zorném poli, ale podstatně slabší je periodická 47P/Ashbrook-Jackson. Zatímco vykoukat ji v 16″ zrcadle dalo pořádně zabrat, ve vedle stojícím 27″ to byla celkem hračka. Podobně i 352P/Skiff níže ve Velrybě byla na samé hranici pozorovatelnosti v malém kukátku. Největší a nečekanou peckou noci byla ale jiná periodická, konkrétně 240P/NEAT. Ta kulminovala o půl dvanácté jen 7 stupňů nad obzorem v souhvězdí Sochaře. Spatřit kometu s jasností kolem 14 mag takto nízko považuju za výkon roku. Aneb když pánbůh dopustí i motyka spustí :^]

Aby nebylo slabotinek málo, o dvě hodinky později nastal ideální čas pro nově označenou periodickou kometku 355P/LINEAR-NEAT ve Velrybě a vzdálenou C/2011 KP36 (Spacewatch) na spodku Býka. Druhá jmenovaná je tu s námi již několik let, ale nyní se zřejmě definitivně loučí. Metrový dalekohled kvůli ní kupovat nebudu. Proti nim je C/2015 ER61 (PanSTARRS) procházka růžovou zahradou, i když i ta už ztratila hodně ze svého bývalého lesku, jak se tak plazí pod Plejádami.

Poslední z obtížných kousků s jasností nad 15 mag je 145P/Shoemaker-Levy, která se promítá do souhvězdí Vozky. Žádný problém pro sedmistovku, ale nic moc snadného pro 400 mm. Průměr zkrátka nejde ničím nahradit. Ani bych se nedivil, kdybychom tyto slabé mlžinky spatřili okem vůbec jako první.

Nad ránem jsou pak k vidění vesměs jasné kousky. Jen pozorování takové C/2016 R2 (PanSTARRS) v Orionu narušuje blízký zářící Alnilam a pokochání dvojicí výrazných, ale difúzních periodických komet 62P/Tsuchinshan a 24P/Schaumasse ve Lvu kazí zodiakální světlo. Z Malého psa do Raka se přesunula ještě celkem pěkná 217P/LINEAR.

Na závěr jsem nechal tu úplně nejjasnější, která je vidět prakticky celou noc. Je to samozřejmě C/2017 O1 (ASASSN), nyní putující Žirafou. Je krásná ve všech přístrojích počínaje malým triedrem a buďme rádi za ní. Nemá sice ohon, ale jinak je to na tmavé obloze parádní kometka, superstar letošního podzimu.

Kometa C/2017 O1 (ASASSN) 19. 10. 2017 kolem 22:30 SELČ. Foto: Martin Gembec

C/2017 O1 (ASASSN) 19. 10. 2017, ~22:30 SELČ, 17×5min, ISO800, Canon 30D+Celestron ED80/600 (f400mm). Proloženy snímek na kometu a na hvězdy. Ořez. Sever je vlevo. Foto: Martin Gembec

Do Vánoc už nečekám žádné převratné změny. Není nutné ale zoufat. Z výše uvedených dvaceti komet jich bylo hned osm nových, takže nyní jsem už na čísle 168. Jen za letošní rok jich přibylo 21, což není vůbec špatné. Již teď je tedy zřejmé, že rok 2017 bude patřit spíš k těm bohatším.

C/2017 O1 (ASASSN) 19. 10. 2017. Složeno 17 snímků na kometu v DeepSkyStackeru. Foto: Martin Gembec

C/2017 O1 (ASASSN) 19. 10. 2017. Složeno 17 snímků na kometu v DeepSkyStackeru. Celé pole ED80 v ohnisku 400 mm Canonem 30D, cca 2×3°. Foto: Martin Gembec

Během noci ze čtvrtka na pátek, už zase doma v Jizerkách, se také podařilo vidět nějaké ty slabší komety a během pozorování jsem namířil foťák kromě ASASSN i na Plejády. Ukázalo se, že i na obloze ~21,25 SQM se dá jakžtakž něco nafotit, zde Plejády 9×5min, ISO800. On ten Canon 30D s EDčkem není ještě úplně marný.