ISS přes Měsíc v Turnově

Kolikrát za život se stane, že centerline přeletu ISS přes Měsíc vede téměř přímo přes kopuli hvězdárny, Měsíc je krátce po Supermoonu (tedy úplňku, který nastal v minimální vzdálenosti Měsíce od Země) a ještě k tomu je jasná obloha a první jarní den? Všechny tyto okolnosti nastaly včera večer, když jsem vyrážel na turnovskou hvězdárnu, za účelem právě tento fenomén zaznamenat. A povedlo se to téměř dokonale v primárním ohnisku 6“ refraktoru Lichtenknecker, zapůjčeném do Turnova Českou astronomickou společností. Chvíli jsem zvažoval zdali přelet natočit ve 4K při 50 fps, ale nakonec zvítězila klasická fotografie a sekvenční snímání. V detailním výřezu s Koperníkovým kráterem je na ISS vidět i celkem dost podrobností, myslím, že je to můj zatím nejlepší úlovek mezinárodní vesmírné stanice před naším nejbližším sousedem.

Měsíční kráter Koperník a ISS, foto: Aleš Majer

Focení Měsíce s ISS na hvězdárně

Měsíc a ISS, foto: Aleš Majer

Fotografoval Aleš Majer, video z přeletu pořídil Roman Hujer (3× zpomaleno):

Jeden komentář k “ISS přes Měsíc v Turnově”

1. Josef Pozdníček

Přátelé musím blahopřát s velkou radostí co lze na naší Hvězdárně v Turnově spatřit. Samozřejmě díky umění a šikovnosti autorů uvedených snímků. Ještě jednou moc děkuji, a těším se na další. J.P.Sedmihorky.