Vydařené pozorování konjunkce na Frýdlantsku

Nejlepší počasí a nejkrásnější zážitek z pozorování nám přinesl večer 19. 12. 2020. Na Frýdlantsku bylo doslova vymeteno a obloha neuvěřitelně průzračná. A planety? Ty se předvedly v plné kráse, protože i obraz byl mnohem klidnější, než o den dříve. Nemohli jsme si zkrátka vybrat lepší večer pro pozorování s kamarády i nadšenci z řad veřejnosti. Opět se potvrdilo, že nebeské úkazy nejsou lhostejné ani hejtmanovi Libereckého kraje Martinu Půtovi, který dorazil s celou rodinou. Poděkování za perfektní organizaci pozorování mnoha dalekohledy patří Hvězdárně Turnov, České astronomické společnosti, Astronomickému ústavu AV ČR a iQLANDII, která navíc vše odvysílala živě na internet (odkaz na hlavní přenos).

Úvodní snímek pořídil Antonín Vřešťál z Turnova, kterému děkuji za pomoc s přenosem a cenné zkušenosti.

Úvodem ještě západ Slunce. Mezitím, co jsem chystal montáž a dalekohled, Tonda natočil timelapse zapadajícího Slunce a proudících oblak.

Podobně, jako ze včerejška vám přinášíme nevšední pohledy na krajinu s Měsícem a planetami a také na detaily pořízené přes dalekohled.

Měsíc a konjunkce Jupiteru se Saturnem od Horní Řasnice na Frýdlantsku v 17:10 SEČ. Canon 6D, ISO400, exp. 2 sekundy, objektiv Sigma Art 35 mm, f2,8.

Tentokrát jsem šel do rizika a vzal fotografický newton Orion CT8 vybavený Paracorrem (tedy 200/900 s výsledným ohniskem cca 1000 mm).

Vzhledem k tomu, že seeing byl lepší a planety jsem nakonec našel ještě včas, když byly dost vysoko nad obzorem, dopadlo detailní snímání Jupiteru s pásy a Saturnu s prstenci dobře. Na snímku je vidět slabě i měsíčky Jupiteru.

Jupiter a Saturn 19. 12. 2020 v 16:20 SEČ. Z videa vybráno 500 snímků z 2000 pomocí Registaxu 6. Snímek byl poté doostřen. Verze se zvětšenými planetami zde.

O půl hodiny později jsem pořídil video, z nehož vznikl snímek s šesti nejvýraznějšími měsíčky, ačkoli na výrazně zesvětleném videu bylo vidět i měsíc Saturnu Tethys, který na snímku zaniká.

Jupiter a Saturn se svými měsíčky 19. 12. 2020 kolem 16:45 SEČ. Z 500 snímků videa vybráno 100. Kvalita už byla níže nad obzorem horší, ale stoupl kontrast vůči obloze.

Prošel jsem videa a zjistil, že na posledním, pořízeném kolem 16:57 šlo více tahat – točil jsem s delší expoziční dobou a nižším ziskem (gain). Použil jsem 400 z 1000 snímků a po vytažení mi ze šumu vylezly i hvězdy 12,6 mag. Navíc u každé planety hned čtveřice měsíčků. U Saturnu tedy nakonec i Tethys a Dione.

Článek doplňujeme pěknou galerií fotek Aleše Majera:

2 komentářů k “Vydařené pozorování konjunkce na Frýdlantsku”

1. Aleš

Parádní akce, super počasí i lidé, ale také pěkná zima…