back

Kometa C/2006 A1 (Pojmanski)

Astronomické události

Kometa byla objevena na počátku ledna 2006 jako poměrně slabá, ale během krátké doby neočekávaně zjasnila a na přelomu února a března dosáhla viditelnosti pouhým okem (z vhodně položených lokalit). Kometa je pojmenována podle polského astronoma Pojmanskiho, který si jí všiml na snímcích automatického dalekohledu ASAS v Chile.

Zajímavé okamžiky:

2. 1. 2006 - objevena Pojmanskim na snímku ASAS - All Sky Automated Survey (180 mm objektiv + CCD). Jasnost 12 mag.
polovina ledna - viditelná jen na jižní polokouli - zjasňuje rychleji než se čekalo. Odhad maximálního jasu snížen z 7,5 mag na 6,5 mag.
počátek února - kometa již dosahuje pův. očekávaných 6,5 mag a rychle zjasňuje.
22. 2. - průchod perihéliem (nejblíže ke Slunci).
konec února - poprvé spatřena a fotografována z našich zeměpisných šířek.
počátek března - kometa v maximálním jasu - odhady hovoří o 5,0 - 5,4 mag. Koma asi 5´ velká, kondenzovaná (DC 7), ohon až 5 stupňů, rozeklaný, proměnlivý. Chybí prachový.
4. 3. - nejblíže k Zemi.
konec března - kometa cirkumpolární (viditelná po celou noc - pravděpodobně stále jasnější 8 mag).

dráha komety pro březen 2006

Moje pozorování

8. března 2006

Přikládám zatím jen snímky z rána, kdy došlo k naprosto nečekanému vyjasnění..

fotka komety a Venuše
Foto na ISO 800, exp. 2 min, obj. 5,6/30mm, čas 5:13 SEČ

fotka komety v Delfínovi
Kliknete-li na odkaz, načte se výřez 1:1 (JPG 85%).

kouřící komín a Venuše
Kouřící komín a Venuše, aneb falešná kometa, jak se vyjádřil MilAn ;-)

mlhy v údolí
Mlhy v údolí, pohled na Rychnov u Jablonce nad Nisou.

Jupiter nad stromy
Jupiter a Štír (vlevo) nad stromy.

Venuše za svítání
Venuše jako Jitřenka.

2. března 2006

Kometu jsem chtěl pozorovat alespoň triedrem již 27. 2. ráno, ale musel jsem vyrazit do Prahy na školení a nestíhal bych to.
Další pokus již plánovaný připadal na 28. 2., jenže to se pro změnu zatahlo. Ani začátek března s intenzivním sněžením nesignalizoval, že v noci na druhého bude tak hezky. Během noci se stále více vyjasňovalo, až na skorojasno, ale jak se ukázalo, oblaka, a nejen ta, byla proklatě špatně umístěna.

Ráno mi vyšlo asi tak, že jasno bylo před pátou, po páté byly mraky nebo kouř z komína - po půl šesté se zas vyjasnilo, ale bylo už svítání :-)

Kometu jsem bohužel z výše uvedeného neviděl. V triedru jsem sice snadno rozeznal hvězdy blízko ní (68-70 Aql) ale spletl si ji právě s jednou z nich. Ono v tom kouři a mlze to tak vypadalo. Kometky více vpravo jsem si prostě nějak asi nevšiml.

Následují dva snímky, dobře dokumentující celou situaci - a dokonce i kometu. Jedná se o krátké expozice, delší neumožnily povětrnostní podmínky. Navíc za svítání to vypadá, že ISO 800 jde použít právě do dvou minut exponování.

fotka komety a okolí - bližší záběr

fotka komety a okolí - širší záběr

Druhý snímek je k dispozici ke stažení i bez popisků

Po půl šesté už svítání pokročilo, ale pro změnu se začalo vyjasňovat. Kolem 5:45 už byla kometa opět na jasném nebi. Ještě ji lze na snímcích detekovat, i když primárně jsem je dělal kvůli hezké Venuši nad Maršovickým vrchem.

Venuše nad domky a Maršovickým vrchem

Venuše nad domky - bližší

Docela jsem za svítání vymrzl a to jsem ještě musel ručně nacvakat temné snímky pro pozdější zpracování (zvládl jsem 10x30s a 6x120s).. doma jsem zjistil teplotu -8 °C a to nahoře ještě pěkně pofukoval čerstvý vítr.
Trochu jsem se zahřál, když jsem si chtěl cvaknout autoportrét a povedlo se to až napotřetí. To jsem pak třikrát narychlo sbíhal ve sněhu z kopečka vodárny :-)