back Dubnové komety 2007 Astronomické události

Duben 2007 přinesl nádherné počasí a mnoho jasných nocí kolem novu. protože se na obloze zároveň objevilo několik jasnějších komet, bylo to ideální období na jejich pozorování. Dvě z nich byly velmi obtížné - periodická kometa 2P/Encke byla vidět jen za večerního soumraku, kometa 96P/Machholz jen za ranního svítání. Další dvě komety byly dlouhoperiodické a obě se daly pozorovat během úplné tmy a navíc poměrně vysoko nad obzorem. Ani jedna kometa však nevypadala, jak by si ji laik představoval. V dalekohledu byl vidět jen slabý mlhavý obláček s případným zjasněním ke středu.

C/2007 E2 (Lovejoy), C/2007 E1 (Garrad), 2P/Encke, 96P/Machholz

C/2007 E2 Lovejoy

Terry Lovejoy je nadšený pozorovatel a kutil z Austrálie. Byl jeden z prvních, kdo prezentoval např. úpravu zrcadlovky Canon pro astrofotografii vyndáním filtru před čipem. Jedním z jeho experimentů je také fotografování výseků oblohy pomocí dvou zrcadlovek s teleobjektivy. Tímto způsobem chtěl nalézt dosud neobjevenou kometu. Je paradoxem, že zatímco v roce 2006 mu jedna utekla jen o fous, i když to zkoušel velmi často, v roce 2007 jen párkrát zkusil něco nafotit a zrovna se mu u kraje jednoho snímku kometa, a navíc velmi jasná, zjevila. K jeho štěstí ji pak neobjevila např. jižní přehlídka oblohy v Sidding Spring, protože měla zataženo. Je milé vidět, jak může amatér objevit kometu, aniž by se při tom díval na nebe okem.

14. 4. 2007, 4:38 - 4:46 SELČ, exp. 2 x 4 min. Canon 300D, Sigma 5,6/135mm, ISO 800. (jedná se o výřez 1:1, pole na obrázku má šířku 2°)

Poprvé jsem kometu pozoroval 14. dubna těsně před svítáním, kdy se promítala do souhvězdí Střelce, jen asi 10 stupňů nad jihovýchodní obzor. Kometu jsem našel pomocí triedru 15x70 a jen přibližné znalosti polohy (zametáním) - takže větším přístrojem je vidět dobře, menší triedr jsem nezkoušel. Je to ale zatím jen takový slabý mlhavý flek jen s nepatrným zjasňováním k jádru. Jasnost nebude moc vysoká, těch 8,5 mag by jí mohlo sedět. Úhlově je poměrně veliká.

Nad ránem se u nás konečně odsunuly cirry, tak jsem zkusil chytat Štíra a Střelce. Obloha byla výjmečně čistá, Mléčná dráha byla vidět ještě pod Lagunou. Stihl jsem jen po jedné 4 min expozici, ale vidět je toho dost. Obrázky jsem zmenšil a dal vedle sebe, výřezy M4, M8 a M20 jsou zmenšené na polovinu.

21. dubna byla již kometa Lovejoy snadným cílem na relativně dost tmavé obloze s MHV nejméně kolem 6 mag. Použil jsem nejprve triedr 15x70, kde se jevila jako snadno viditelný mlhavý obláček, možná s přispěním slabších hvězd na pozadí komy. Větší dalekohled 100/500 mm ji ukázal ještě lépe, pomohl nárůst průměru dalekohledu i zvětšení. Ohon nebyl patrný, nakonec není vidět ani na fotografii.

22. 4. 2007, 2:00 SELČ, exp. 5 min. Canon 300D + Sigma 5,6/135 mm, ISO 800. Vlevo celý snímek komety v Mléčné dráze, zmenšený. Vpravo výřez z fotky zmenšený na 50 %.

Ještě jsem zkusil po focení Lovejoye Mléčnou dráhu od Štíra po Orla. Ohnisko bylo nastaveno 18 mm na Tokině 12-24 při cloně 5. Bohužel v dané lokalitě je na JV Železný Brod. Takže to dopadlo tak nějak použitelně ;) Nejjasnějším objektem na snímku je Jupiter.

C/2007 E1 Garrad

Zhruba ve stejné době, jako Lovejoy, objevil Gordon Garrad kometu, která svým vzhledem patří mezi nejobtížněji pozorovatelné, protože při velmi nízkém stupni kondenzace měla zároveň poměrně rozsáhlou komu. Přestože při pohledu velkým dalekohledem bychom její jasnost hádali spíše 12 mag, byla viditelná i většími triedry, kdy celkový jas komy dosahoval až cca 9 mag.

7. 4. 2007, 22:57 SELČ, exp. 4 min. Canon 300D, Sigma 4/135mm, ISO 800. Výřez má šířku 2 stupně.

7. dubna jsem si poznamenal toto: Kometa je skutečně velmi slabá. Podařilo se mi ji vizuálně spatřit bočním viděním v téměř 30-cm dalekohledu. Velmi obtížný mlhavý flek s náznakem zjasnění v centru. Obloha solidní. MHV asi 6 mag. Fotky také vyšly, kometa se na nich hezky hýbe.

14. 4. 2007, 22:27 - 22:32 SELČ. Canon 300D + Canon 70-200L cl.4, ohnisko 200 mm, ISO 800. Vlevo přehledový výřez, nejjasnější hvězdou je vlevo nahoře omikron Leonis. Vpravo výřez, na němž je vlevo od komety patrná galaxie NGC 2906. Za povšimnutí stojí, že galaxie je na snímku jakoby jasnější (uváděná jasnost 11,2 mag Guide, 13 mag Deep Sky Browser) zatímco i kondenzace komety je trochu slabší!

Kometa byla zpočátku (14. 4. kolem 22. hodiny) viditelná překvapivě dobře. Prakticky hned byla vidět i triedrem 15x70, což mi vyrazilo dech. Později v noci se ukázalo, že došlo k sečtení komety a galaxie NGC 2906. Když z galaxie odešla a opustila i blízké, byť slabé hvězdy, byla již výrazně "slabší", přesto v triedru stále patrná. Podobně ji ukázaly i větší dalekohledy, jen centrální kondenzace, i když jen nepatrná, byla lépe zvýrazněna.

20. 4. 2007, kolem 23h SELČ, exp. 4 x 3 min. Canon 300D, Sigma 5,6/135mm, ISO 1600. Dole je hvězdokupa M 67 v Raku.

Naposledy jsem kometu pozoroval u svého domu. Severní polovinu oblohy okupovala nízká oblačnost, která se zde však zastavila a umožnila tak fotit nad západem kometu. Obloha byla lehce nasvícená od Měsíce a především pouličního osvětlení, přesto mi umožnila expozice 3 minuty na 1600 ISO. Byl to vlastně omyl, protože 1600 jsem používal jen na zaměření komety a hvězdokupy a už to zapomněl přepnout.

2P/Encke

Velmi známá kometa, vrací se ke Slunci každého 3,3 roku. Většinou si ji vybavuji jako obtížný difúzní objekt. Tentokrát, kdy byla od Země vzdálena více, jevila se jako slabě mlhavá hvězdička, na fotografiích i s ohonem. Její pozorování bylo v dubnu 2007 značně problematické, kdy i za soumraku byla jen několik stupňů nad obzorem v souhvězdí Berana. Pokusili jsme se o ni 7. dubna, ale nedokázali ji rozlišit od hvězdy. Uspěl jsem alespoň fotograficky, ale ani na fotce není vidět víc než nenápadná zelenavá hvězdička v zákalu nad obzorem.

7. 4. 2007, 21:22 - 21:27 SELČ, 5 x 1 min. Canon 300D, Sigma 5,6/135mm, ISO 800. Kometa je mírně vlevo dolů od středu.

96P/Machholz

Stejně jako kometa Encke, ani Machholzova se příliš nevzdálila od Slunce. Obě byly lépe pozorovatelné na snímcích korónografů kosmických sond, než v reálu. Přesto jsem se o ni pokusil při jednom ranním pozorování 22. dubna. Kometa se nacházela v Pegasově čtverci a na začátku astronomického soumraku nevystoupila ani 10 stupňů nad obzor. Přestože v pozici komety jsem cosi tušil, prokazatelně rozlišit ji od nějaké hvězdy se mi nepodařilo. Opět tedy pomohla alespoň fotografie. Obloha a vybitá baterie nedovolily expozice delší než 2 minuty na 1600.

22. 4. 2007, 3:51 - 3:58 SELČ, 2 x 2 min. Canon 300D, Sigma 5,6/135mm, ISO 1600. Vpravo dole výřez 1:1.

back   Astronomické události