Komety v létě 2008

Léto přineslo možnost pozorovat několik komet najednou, byť ne extrémně jasných. Jen jedna byla pohodlně viditelná malým triedrem. Nicméně díky pokročilejší technice snímání jsem se na ně mohl vrhnout se svým 135 mm objektivem.

C/2007 W1 (Boattini)
Tak toto je právě ta nejjasnější z nich. Viděl jsem ji už v červenci, ale nejlépe viditelnou se stala až na přelomu prázdninových měsíců, kdy se v triedru jevila jako velká mlhavá skvrna bez ohonu.

Kometa ráno 11. července, zcela neviditelná díky pokročilému svítání. Nalezl jsem ji až doma na těchto fotografiích, kde již v náhledu byla patrná díky pohybu mezi hvězdami.

Ve své nejlepší kráse z hlediska pozorovatele v ČR, 28. července. Na jaře totiž nebyla tak pěkně vidět a nejjasnější byla v době, kdy zmizela na jižní obloze. Canon 300D, Sigma 135 mm, 2 x 10 minut, ISO 400, f5,6

C/2008 J1 (Boattini)
Ano, naskytla se jedinečná příležitost, kdy během několika sekund se daly odpozorovat dvě komety se jménem po stejném objeviteli. Druhá Boattini byla sice o něco slabší, ale stále patřila v létě na druhé místo v pořadí krásy a dostupnosti menším dalekohledem.

Méně jasná a hlavně výrazně menší, než její jmenovkyně W1. Přesto jsem ji na svých fotkách nakonec našel. Vlevo dole jsou rhó 1,2 Cep. Canon 300D, Sigma 135 mm, 2 x 10 minut, ISO 400, f5,6

6P/d'Arest
Nyní slabá periodická kometa, avšak za dobrých podmínek, kde je vidět její rozsáhlejší koma, docela jasná. Já ji triedrem neviděl, na fotografii se však zachytila snadno.

Kometa 9. 8. večer v Kozorohu jen kousek západně od alfy Cap. Ačkoli podmínky byly dobré a měla mít jasnost kolem 10 mag, triedr 15x70 na ni nestačil. 5 zprůměrovaných expozic po 5 minutách a výřez 1:1.

C/2007 N3 (Lulin)
Nejslabší kometa této letní sbírky. Zajímavostí bylo, že prošla nedaleko planety Jupiter.

V době focení procházely přes Jupiter cirry. Kometa je viditelná na snímku jen velmi slabě, vyznačeno čárkami. Ten večer, 5. srpna, se nám nejvíce líbila pozice jupiterových měsíčků, kterou ukazuje výřez.

zpět na obsah   zpět na úvod