Kometa C/2009 R1 (McNaught)

O této kometě víme od konce dubna a i přes nepříliš šťastnou geometrii průletu je jasné, že jde o jednu z nejhezčích komet poslední doby.

Poprvé jsem ji fotil 28. května. Teda to je mrška, tahle kometa. Chtěl jsem ji hledat jen z balkonu, když je úplněk. Nakonec jsem musel na zahradu a našel jsem jediný asi 5° široký průzor.

Kometu jsem nakonec fotograficky zachytil celkem snadno, vizuálně s nejvyšším úsilím. Můj dojem je jednoduchý, a sice, že hvězda dole pod ní 68 Psc 5,4 mag je velmi snadno viditelná s 15×70, hvězda nad ní 6,7 mag HD5137 je ještě velmi pohodlná, ale hvězda nejblíž kometě 7,2 mag HD5585 už byla dost obtížná a vyžadovala opřít si triedr a zastínit si okuláry. Potom je i tato hvězda viditelná 100% času. A právě za této konstelace jsem bočně chvílemi viděl zcela viditelně mlhavý objekt přesně tam, kde jsem posléze z fotografií ověřil polohu komety. Takže je už viditelná 15×70 a jedna věc je jasná, i kdyby potom mělo být takhle světlo na obloze z důvodu svítání, tak pokud bude mít kometka těch 5,4 mag jako ta jasná hvězda 68Psc, tak se máme sakra na co těšit. Teď to chce teda tak týden počkat.. ono stejně asi nebude zase hezky. Díky za to málo, nenapadlo by mě být vděčný za vyhledání komety při úplňku.

poloha komety

celé pole
Poloha a celé pole pro zajímavost…

4 verze R1 McNaught
Nad kometou je slabá galaxie NGC 315 jejíž jadérko připomíná hvězdu 8,5 mag hned pod galaxií.. jenom barevně jde silně dočervena. Ohon komety při MHV 2,0 mag opravdu jen v náznaku.

Pokračování přinesl 4. červen:

Zaspal jsem, takže z výletu za kometou nebylo nic. Ale nevzdal jsem to a ve 2:47 se vypotácel alespoň na balkon, kde k mému překvapení byla kometa vidět vedle zdi nad sousedovic anténou. Tak jsem ji rychle skoukl a nakonec narval montáž do špruclí, abych ji mohl i vyfotit. Takže klika.

R1 4.6.2010
64x7s, ED80/600, 50% výřez

Kometa byla v 15×70 velmi snadným cílem a měla i náznak chvostíku směrem nahoru, bylo to takhle vidět před třetí ráno. Pro zajímavost ještě srovnání – nepochybně předtím byla horší obloha kvůli Měsíci v úplňku, ale i tak nám za ten týden narostla a zjasnila výrazně.

r1 porovnání

5. června kometu skvěle nasnímal z Jablonce MilAn. Omezenější možnosti měl v Liberci Cassi, ale jeho fotka také není vůbec zlá.

6. června jsem na kometu vyrazil na hráz největšího českého rybníka, Rožmberku.

Cesta na hráz byla trnitá. Byl jsem na výjezdní akci v Třeboni, ale mohl jsem nad ránem vyrazit na kole :-) Podařilo se mi tedy kouknout na ni s 15×70. Opět musím říct, že cosi jako náznak chvostu tam bylo, délka asi 1 stupeň. Vidět ale nebyl. Koma nádherně jasná a poměrně velká. Tak to má být. Výborně dopadly fotky ze stativu.

R1 6.6.2010

rybník Rožmberk 6.6.2010

8. 6. se povedl zatím nejlepší snímek komety také Cassimu. Ani já jsem nezahálel a chytal kometu na Jizerce. Cílem bylo zachytit čtyři stupně dlouhý ohon a nakonec má ohon na fotkách 7°.

R1 8.6.2010

Tak mně napadlo, že vám musím ukázat ještě další z mých pokusů s EDčkem. Jak asi víte, montáž mám GSO, takže o nějaké dlouhé expozici bez pointace nemůže být ani řeč. Pointer teprv připravuji k použití. Přesto jsem chtěl opět krom 135tky vzít kometu i EDčkem a zrovna to vyšlo vedle té pěkné galaxie NGC 891. Jenže po celou dobu snímání byla kometa za cirrem a ten se jí držel jak klíště, zatímco okolo bylo jasno ale co už… nafotil jsem tu noc spousty pěkných věcí a tohle měla být jen radůstka.
Jäger to není, ale nakonec vždyť je to vlastně „nad plán“..