Kometární okénko – září 2021

13. září 2021

Trochu se zpožděním přinášíme další kometární okénko. Bude to tak spíše ohlédnutí za tím, co se dalo pozorovat kolem zářiového novu, který nastal 7. 9., a shrnutí pozorování z devíti jasných nocí zkraje devátého měsíce roku 2021.

Slunce 4. 9. 2021 – TS APO 150 ukázal potenciál

4. září 2021

Aleš mě pozval na okuk Slunce a jeho skvrn. Důvodem byl test TS PhotoLine 150 mm (APO dublet). Čočkové dalekohledy mají prostě něco do sebe a tak je dobré mít jeden ve sbírce. K velkému dobsonu je to vynikající doplněk. Stejně jako já mám na focení 10cm čočkový WO FLT98 a zrcadlový 20cm Orion CT8. Zkrátka jsme si oba udělali v poslední době radost a věříme, že to poznáte i na našich snímcích. Zde je ochutnávka slunečních skvrn kamerkou QHY5-III224C, kterou jsem měl zrovna po ruce. Širší záběry jsou v ohnisku 1200 mm, detaily s Powermate 2× (2400 mm).

Akce na Liberecku v září 2021

3. září 2021

Přijměte prosím pozvánku na naše akce v září. Pozvánka v PDF.

Obloha v září 2021

1. září 2021

Zářijová večerní obloha vybízí hlavně k pozorování velkých planet Saturn a Jupiter. Kromě nich je velmi nápadným objektem také jasná Venuše na soumrakovém nebi. Probudila se nám rekurentní nova RS Oph, ale jinak se toho zase moc zajímavého neděje… Mapku v PDF stahujte zde: skymap_09_2021

Normální závist…

23. srpna 2021

Noční pochod Českým rájem si za předchozí tři ročníky již získal svoje příznivce a tak organizátoři chtěli přijít s něčím novým. Tou inovační myšlenkou bylo otočení trasy. Až doposavad se startovalo v Jičíně a cíl byl v Turnově na hvězdárně. Letos jsme využili dobrých vztahů s kolegy astronomy z Jičína a 32km trasu odstartovali na turnovské Vrchhůře s tím, že cílová páska je pomyslně napnutá na jičínské hvězdárně. Zavedli jsme tak jakousi okleštěnou pěší podobu Ebicyklu aneb dálkový pochod mezi hvězdárnami. Součástí doprovodného programu pro účastníky bylo samozřejmě pozorování oblohy, navíc když celkem přálo počasí.

Den a noc na Jizerce

16. srpna 2021

Tradiční akce v srdci Jizerské oblasti tmavé oblohy se letos nesla ve znamení naprosto ideálního počasí. Předpověď slibovala jasnou oblohu jak přes den tak hlavně v noci a také se vyplnila. Dokonce starousedlíci z osady Jizerka dlouho vzpomínali, kdy zde naposledy byl takto krásný den. Sluníčko v průběhu odpoledne připalovalo pokožku návštěvníků hledících do dalekohledů, a že bylo na co koukat. Naše nejbližší hvězda se prezentovala několika krásnými protuberancemi, jejichž proměny v čase jsme sledovali chromosférickým dalekohledem. V continuu pak bystrý zrak objevil pár drobných skvrnek. Na denní obloze jsme pozorovali také planetu Venuši. Celý článek »

Perseidy 2021 v Liberci

16. srpna 2021

Loni v létě jsme v těsném okolí Liberce hledali lokalitu, kde by bylo možné ukázat veřejnosti jasnou kometu C/2020 F3. Nakonec padla volba na louku v Ostašově u starého vojenského hřbitova. Svoji roli tenkrát sehrál volný výhled na sever a dobrá dostupnost MHD. Ukázalo se, že to není vůbec špatné místo, byť v těsném sousedství stotisícového města. Proto jsme letos pozvali zájemce o pozorování Perseid opět do Ostašova. Kromě sledování nejznámějšího meteorického roje bylo v plánu i teleskopické pozorování Měsíce a planet Venuše, Jupiter a Saturn. Počasí zvečera nebylo zrovna příznivé, Venuši a Měsíc jsme viděli skrze hustší vysokou oblačnost, ale ta později ustoupila a tak se asi padesátka zájemců, která na místo dorazila, mohla pokochat pěknými obrazy Jupiteru a Saturnu ve 4″ APO refraktoru, 8“ newtonu a 11“ SCT. Perseidy také nakonec padaly, tak to byla příjemná akce.

Tip na pozorování – Perseidy a nova RS Oph

12. srpna 2021

Dnešní noc bude samozřejmě patřit Perseidám, tak pokud bude spolupracovat počasí, nenechte si tuto spektakulární podívanou ujít. O Perseidách a možnostech jejich pozorování toho již bylo napsáno mnoho, pro inspiraci doporučuji třeba článek na webu Sky & Telescope.