Venuše, Měsíc a antikrepuskulární paprsky

17. července 2021

12. července večer jsme měli možnost pozorovat pěknou konjunkci Měsíce s Venuší. Nedaleko Venuše byl i Mars. Trochu ve stínu události zůstaly některé snímky, které jsem tehdy nestihl prezentovat. Venuši bylo možné pozorovat již přes den, kdy se mi podařilo zachytit její fázi. Měsíc jsem natáčel kamerkou přímo během live přenosu. Nejvíc mě překvapily výrazné antikrepuskulární paprsky. Škoda jen popředí se spalovnou, ale tu už známe i ze snímků NLC od Martina (Cassiho) z Liberce, tak tady ji prostě uvidíte z druhé strany :-) MaG

Kometární okénko – červenec 2021

13. července 2021

Přinášíme stručný přehled aktuálně pozorovatelných komet. Červencové noci jsou stále krátké s příliš světlé, což pozorování vlasatic moc neprospívá. Na obloze nyní nezáří žádná výrazná kometa, ale něco na shlédnutí v amatérských přístrojích se přeci jen najde.

Planetární noci

13. července 2021

Letošní červenec je měsícem, ve kterém lze v průběhu jedné krátké letní noci spatřit všechny planety Sluneční soustavy. Na večerní obloze je to hlavně jasná Venuše, coby „Večernice“, které sekunduje již nevýrazný Mars. Kolem půlnoci jsou již vysoko nad jihovýchodem planetární obři Jupiter se Saturnem. Druhá polovina noci nabídne pro změnu tuláky na periferii – Uran a Neptun. No a za svítání se na ranní obloze ukáže také Merkur. Celý článek »

Výrazná noční svítící oblaka 4. 7. 2021

4. července 2021

Uplynul den a NLC doslova explodovala, tak jak bývá v posledních letech zvykem. Opět byla po 22. hodině viditelná i v zenitu, sahala ale i k východu, jihu a západu.

Video: NLC-20210704-2225-2240-SELČ.mp4. Jablonec n. N., MaG

NLC z Turnova

4. července 2021

Při čekání na tmu pro pozorování supernovy SN 2021pfs jsem se v sobotu večer kochal z terasy turnovské hvězdárny krásnými NLC. Oblaka byla trochu nezvykle nad jihozápadem a západem, ale o to hezčí byl pohled na zapadající Venuši, kterou obklopovala. Pořídil jsem pár dokumentačních snímků jenom mobilním telefonem. Nejvýraznější byla kolem 22.35 SELČ.

Velká skvrna na Slunci

3. července 2021

Velkou skvrnu, která je momentálně na Slunci lze bez problémů vidět pouhým okem (s použitím vhodného filtru samozřejmě) jako malou černou tečku nedaleko okraje slunečního disku. V dalekohledu pak ukáže krásnou strukturu. Dnes před polednem jsem se pokusil situaci zachytit fotograficky, ale seeing byl dost mizerný – obraz v okuláru pulsoval a chvílemi se úplně rozmazával. Ještě zítra (tj. v neděli) by měla být skvrna dobře vidět, tak ji nepropásněte…

Tip na pozorování – supernova SN 2021pfs

1. července 2021

Ve spirální galaxii NGC 5427 byla 9. 6. 2021 objevena supernova, která dostala označení SN 2021pfs. Nachází se 36.7″ západně a 2.9″ jižně od jádra galaxie. Ta má jasnost kolem 13 mag a naleznete ji asi 3° západně od hvězdy iota Vir (Syrma). Supernova nyní zjasnila ke 14 mag – za dobrých podmínek by měla být viditelná v dalekohledech 14-16″, samozřejmě čím větší aperturu použijete, tím lépe uvidíte obě galaxie, které společně tvoří interagující pár s označením Arp 271. Supernova je typu Ia a nachází se asi 130 mil. světelných let daleko. Další fotografie naleznete zde.

Když se vám podaří supernovu spatřit vizuálně nebo ji vyfotografovat, nezapomeňte se s námi o svoji radost podělit v komentářích.

Obloha v červenci 2021

30. června 2021

Na červencové obloze můžeme vidět všechny planety Sluneční soustavy v průběhu jedné krátké letní noci a to hlavně díky výhodné západní elongaci Merkuru. Na večerní obloze se těšme na těsnou konjunkci Venuše s Marsem dne 13. 7. – obě tělesa se k sobě přiblíží na vzdálenost cca 0,5°. O den dříve dvojici planet ozdobí ještě svojí blízkou přítomností tenký srpek Měsíce. Také Saturn s Jupiterem už se pozorují snáze a není třeba čekat až do svítání. Jupiter bude zajímavý hlavně 29. července, kdy přes planetární desku bude postupně přecházet dvojice měsíčků a jejich stínů. V dosahu triedru jsou díky opozici i méně známé planetky Hebe a Viktoria. Červenec je také ideální ke spatření trpasličí planety Pluto. Mapka v PDF verzi s vyhledávací mapkou právě Pluta a komety 15P/Finlay na druhé straně ke stažení zde skymap_07-2021.