Malá nočná búrka

21. května 2022

Do nadpisu článku jsem si vypůjčil název slavné písně kapely Team z konce 80. let minulého století s tím rozdílem, že neprehrmela v nás ale nad námi. Večer 20. 5. 2022 se střední Evropou prohnala vlna intenzivních bouřek. Nejsilnější byly již odpoledne v Německu, kde působily značné materiální škody. Na Liberecko bouřka dorazila kolem půl desáté večer a na desítky minut nám připravila na obloze pěkné divadlo.

Zatmění Měsíce na Liberecku

16. května 2022

Nad ránem 16. 5. nastalo zatmění Měsíce, viditelné z našich končin jako částečné. Kdo je ranní ptáče a přivstal si, mohl cca od 4.30 SELČ sledovat jak stín Země pomalu „ukusuje“ měsíční kotouč. Počasí přálo, členové Klubu astronomů Liberecka pozorovali hned z několika lokalit a tak můžeme těm, kterým se ráno vstávat nechtělo, zprostředkovat zajímavý úkaz alespoň formou řady fotografií.

Zákryty hvězd Měsícem

10. května 2022

Pozorování zákrytů hvězd Měsícem není zas až tolik atraktivní disciplína (alespoň pro mne…), tedy pokud se nejedná o tečný zákryt, kdy lze pozorovat problikávání hvězdy za terénními nerovnostmi měsíčního povrchu nebo zákryt velmi jasné hvězdy či planety. Nicméně jsem využil jasného počasí a v pondělí večer se na zákryt hvězdy 30 Leonis (3,5 mag) podíval. Použil jsem malý dobsonek SW 76/300 mm se zvětšením 79x. Hvězdička zmizela za neosvětlenou částí Měsíce těsně před 20.59 SELČ.

Nedělní kratochvíle

9. května 2022

Sváteční nedělní ráno mne z postele vytáhl zpěv opeřenců na zahradě, tak jsem jej zasvětil birdwatchingu. Když vystoupalo Slunce výše nad obzor, nahradil jsem terestrický hranol v malém refraktoru 90/500 mm Herschelovým helioskopickým a místo do korun okolních stromů jej namířil na žhnoucí kouli, která již pěkně hřála. Užívaje zvětšení 38x a 55x jsem se pokochal pěknou velkou skvrnou u okraje disku s mohutným aktivním okolím. Na disku byla i řada drobnějších skvrnek. Triedrem jsem bez problémů nalezl na modré obloze také Venuši.

Merkur, Měsíc a Plejády 2. 5. 2022

2. května 2022

Dlouho vyhlížená konjunkce srpku Měsíce, planety Merkur a hvězdokupy Plejády byla od nás ze severu Čech nakonec viditelná. Tu méně, tu více přes mraky. Už je to poměrně dávno, co jsme dělali společné veřejné pozorování podobného úkazu v Jablonci nad Nisou na vyhlídce na Dobré Vodě. Mezitím zde vyrostl pěkný bikepark a v Liberci už nesvítí obří reflektory u nádraží. A Měsíc s Merkurem si na obloze jakoby vyměnili pozice. Okem byl vidět Měsíc i Merkur. Na Plejády byl třeba triedr a i tak jsem registroval jen asi trojici hvězd. Fotograficky to bylo snadné. Podařilo se mi všesnímat z Jablonce z Dobré Vody, ale oblaka mě vyhnala do Jizerek na Severák. Daniel fotil z Liberce a Aleš pozoroval kdesi z Albrechtického kopce směrem na Frýdlant. Zde jsou první fotky.

Obloha v květnu 2022

1. května 2022

V květnu se dočkáme několika pěkných konjunkcí – začátkem měsíce (2. 5.) na večerní obloze se potká Měsíc s Merkurem u Plejád naopak koncem měsíce (29. 5) dojde k těsné konjunkci Marsu s Jupiterem na obloze ranní. Tam také nalezneme i další planety Saturn a Venuši. Úplné zatmění Měsíce, k němuž dojde 16. 5., bude od nás pozorovatelné pouze jako částečné a navíc za svítání jen nízko nad obzorem. Naděje na jasnou kometu vkládané do C/2021 O3 (PanSTARRS) se bohužel, jak se ostatně předpokládalo, nevyplnily – nepřežila průchod periheliem. Zato bychom se mohli 31. 5. ráno dočkat nepravidelné spršky meteorů s radiantem v souhvězdí Pastýře.

Mapku v PDF stahujte zde: skymap_05-2022

Merkur v nejlepší elongaci roku 2022

29. dubna 2022

Po včerejším zážitku s pozorováním Merkuru jsem si jist, že i kdyby někdy na podzim přišla pěkná ranní elongace Merkuru, tak tuto večerní to prostě nepřekoná. V příjemný čas jsme se opět sešli na kopci a od 21. do 22. hodiny se podívali nejen na Merkur. Shodou okolností nám zapadal nad Ještědem a pohled na něj a Plejády v jednom zorném poli triedru spolu s hotelem a vysílačem byl moc pěkný.

Kometární okénko – květen 2022

29. dubna 2022

Řada slušných jasných nocí před druhým dubnovým novem (30. 4.) dovolila v předstihu připravit toto květnové kometární okénko. Naděje vkládané do komety C/2021 O3 (PanSTARRS) se bohužel, jak se ostatně předpokládalo, nevyplnily. Nepřežila průchod perihelem, takže se musíme spokojit víceméně se stejnou nabídkou jako v dubnu. Ale i tak je na co koukat.