Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) u IC 4665

20. června 2022

V souhvězdí Hadonoše je kometa C/2017 K2 (PanSTARRS). Pohled na mapku ukáže, že kolem letního slunovratu (21. 6. 2022) prochází kolem otevřené hvězdokupy IC 4665 v souhvězdí Hadonoše. Tato řídká kupa jasnějších hvězd je vhodným objektem pro triedr a kometa při jasnosti 9 mag by mohla být vidět dobře větším triedrem.

C/2017 K2 (PanSTARRS) kolem půlnoci z 19. na 20. 6. 2022. Složeno 30 snímků po 60 sekundách. Canon 6Dmod, ISO 1600. Dalekohled WO FLT98, montáž EQ6-OnStep. Dalešice u Jablonce nad Nisou, MaG

Celý článek »

Noční svítící oblaka opět na severní obloze

14. června 2022

S nástupem léta se na oblohu vrátila mezosférická oblaka (NLC), nacházející se vysoko v atmosféře (asi 80 km). Tyto ještě osvětlené ledové krystaly vytváří typické vlnky a další struktury a jsou tak nezaměnitelnými oblaky ve srovnání s těmi poblíž místa pozorovatele, která již osvětlená nejsou. Takový pohled se nám naskytl i 14. června 2022 před 23. hodinou. NLC byla okem poměrně slabá, ale stačilo vzít triedr a vlnky byly dobře patrné. Táhla se do výšky asi 15° od severozápadu až kousek za severní část obzoru. Lze jen tušit, že ráno 15. 6. dosáhnou většího rozsahu než večer.

Pradědeček opět v kondici

14. června 2022

Když už tady máme „technické okénko“, také přispěji jedním postřehem. V neděli cestou ze setkání složek ČAS v Ostravě jsem se zastavil v Lipníku nad Bečvou ve firmě Scopeservis vyzvednout repasovaný Somet Binar. Hned večer a také v pondělí jsem využil jasné oblohy a opravený přístroj vyzkoušel. Všechny optické plochy byly vyčištěny, mechanické záležitosti promazány a optika zkolimována. Pro porovnání jsem použil binokulár APM 100 ED. No a musím konstatovat, že tento vetchý stařík držel se svým o více než 70 let mladším pravnukem krok velmi statečně…

Leviathan z Parsonstownu

6. června 2022

Měl jsem možnost vidět toto montrum v Irském městě Birr (dříve Parsonstown) v roce 2015. Je to až mystické setkání, když k němu stojíte tváří v tvář. Úplně sami v tiché zahradě zámku za slabého mrholení, tak typického pro Irsko. Leviathan byl největším dalekohledem 19. století.

Obloha v červnu 2022

31. května 2022

V červnu u nás nenastává astronomická noc, přesto si můžeme na obloze vychutnat pár lahůdek. Na planety si sice stále počkáme až do druhé poloviny noci, ale o poznání dříve můžeme vyhledat po delší době zase trochu jasnější kometu. Pod tmavou oblohou na to stačí silnější triedr.

Mapku v PDF stahujte zde: skymap_06-2022

Kometární okénko – červen 2022

31. května 2022

Ačkoliv v červnu už nenastává ta správná tma, neznamená to, že by se nemělo pozorovat. I během astronomického soumraku se můžeme kochat nebeskou krásou. Je tu nové kometární okénko, tedy přehled zajímavých komet pozorovatelných malými amatérskými přístroji s průměrem zrcadla do půl metru, tentokrát na přání čtenářů s důrazem na viditelnost v trpasličích dalekohledech.

45P ulovena!

28. května 2022

Letošní návrat slavné „Československé“ komety 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova není pro pozorovatele na severní polokouli vůbec příznivý. V našich zeměpisných šířkách se promítá pouze nevysoko nad severozápadní obzor, kde se za soumraku pohybuje souhvězdími Býka a Blíženců. Spatření této komety od nás je tedy takový malý challenge.

Aktivní Slunce

28. května 2022

V posledních týdnech zažíváme zvýšenou sluneční aktivitu, což se projevuje i výskytem pěkných skvrn. A protože pozorování a fotografování fotosféry není moc složité, zdokumentoval jsem velkou skupinu skvrn, která se na slunečním disku vyskytla. Pozoroval vždy jsem doma na zahradě v Jablonci nad Nisou, obvykle ráno nebo dopoledne, kdy bývá lepší seeing.