C/2011 L4 (PanSTARRS) našima očima

Tak se některým z nás přeci jen zadařilo. Severozápad byl vysvobozen z nízké oblačnosti, ale neskutečně hrozila oblačnost vysoká. Přesto se z některých pozorovacích stanovišť dalo triedrem kometu bez obtíží pozorovat. Níže je koneckonců fotka, která dokazuje, že na Jablonecku to byla opravdu klika na díru v oblačnosti nad západem. Bohužel někteří naši členové hlásí neúspěch, tak snad zítra.

kometa PanSTARRS a Ještěd 14.3.2013

Kometa 135 mm objektivem nad Ještědem. Martin Gembec

Zatímco Martin risknul zůstat doma a fotit z Černé Studnice, já s Vicem jsme na základě předpovědních modelů vyrazili asi 120 km na sever k našim sousedům do Německa. Vhodné místo jsme nalezli nedaleko obce Niesky severně od Görlitz (konkrétně na polní cestě zde: 51°15’55.641″N, 14°50’58.311″E). Západ slunce dával tušit, že obzor není absolutně čistý – do výšky asi 5 st. Byla výrazná oblačnost. Pozorovat jsme začali se západem Slunce vyzbrojeni binary 125 mm a 90 mm. Zatímco jsem na srpku Měsíce zaostřoval fotoaparát, Vic kometu nalezl zametáním velkým binarem při 48násobném zvětšení v 18.34 SEČ. Vzápětí jsem ji nalezl i v 32×90. Triedrem 12×50 pak začala být viditelná asi o pět minut později. Ač jsme namáhali oči sebevíce, spatřit kometu bez dalekohledu vůbec nebylo jednoduché a podařilo se nám to až v 18.59 a to ještě pouze „problikávala“ bočním viděním. V binarech byla patrná výrazná centrální kondenzace, velká koma a asi stupeň dlouhý ohon. Pořídil jsem pár snímků různými ohnisky, ale pozor fotografie velmi matou – vizuálně kometa není zdaleka tak výrazná jako na snímcích. Kometa byla v binaru vidět do 19.26, pozorovali jsme ji tedy téměř hodinu. Cesta za kometou se tedy vyplatila, doufejme, že v následujících dnech bude viditelná i doma.

Měsíc a kometa PanSTARRS

kometa PanSTARRS

Aleš Majer

Aleš to hezky shrnul, já jen doplním pár věcí okolo naší cesty za kometou.

Původní plán byl pozorovat z kopečku Landeskrone u Görlitz, který se svými nadmořskými 420 metry vyčnívá nad okolní rovinu jak sopky na Havaji, ale zhatil nám to zákaz vjezdu. Aspoň jsme ale objevili nedalekou zajímavou hvězdárnu, samozřejmě zavřenou.

Nový plán jet dále na sever za městečko Niesky pro změnu narazil na umělý mrak od elektrárny Boxberg, který se táhnul jako kouř z obrovské lokomotivy asi 10° nad obzorem.

Vybrané místo nakonec splnilo naše požadavky, spatřili jsme krásný západ Slunce (ozdobeného pěticí velkých slunečních skvrn) za vzdálený horizont v 17.59 SEČ, omrkli srpeček Měsíce s výraznými krátery Langrenus, Vendelinus, Petavius a Furnerius a namířili jsme rovněž na Jupiter s poloviční výbavou svého měsíčního arzenálu, když Io a Europa byly právě ve stínu.

Kometu jsme začali hledat asi půl hodiny po západu Slunce a v binaru byla ihned nepřehlédnutelná. Jasnou komu i náznak chvostu šlo vidět i na ještě modré obloze. Triedrem ale viditelná ještě nebyla. K nalezení jsme využili tak zvanou Vicovu reddotovou metodu, jejíž finta spočívá v tom, že triedrem se z povzdálí sleduje červený bod namířeného hledáčku. Funguje to bezvadně ☺

Pozorování neozbrojeným okem bylo obtížnější. Nevýrazný objekt se dařilo spatřit chvílemi jen v asi desetiminutovém intervalu po 19. hodině.

S kometou C/2011 L4 (PanSTARRS) jsme se rozloučili krátce před půl osmou, kdy zmizela v zákalu asi 2° nad obzorem z dosahu binaru. Doufejme, že ne nadlouho, že i v dalších dnech počasí dovolí spatřit tuto vesmírnou krasavici.

Jeden komentář k “C/2011 L4 (PanSTARRS) našima očima”