Dvě jasné komety na ranní obloze

V těchto dnech máme ideální možnost pozorovat hned dvě jasné komety. Tím „jasné“ myslím v dosahu malých přístrojů, například triedrů, tedy do nějakých 10 magnitud.

komety PanSTARRS a Lemmon 16.5.2013
Porovnání vzhledu komet v noci z 15. na 16. května 2013. Fotografie PanSTARRS na pěkné noční obloze a Lemmon za svítání mezi mraky. Obě přes ED80/600 s reduktorem (f402mm). Expozice 5x4min a 2x1min, ISO1600. MaG

Tou první je stará známá kometa C/2011 L4 (PanSTARRS), která právě minula špičku Kefeova domečku a je viditelná celou noc. Druhou je pro pozorovatele ze severní polokoule nová C/2012 F6 (Lemmon). Ta je o něco jasnější, nachází se v souhvězdí Ryb na hranici s Pegasem, vystupuje ale zatím jen nízko nad východní obzor těsně před svítáním.

Na kometu Lemmon jsem si znovu políčil po několika neúspěších dnešní ráno. Budík na třetí hodinu ranní byl akorát, neboť kometa právě vycházela nad Suchými skalami. V triedru 15×50 byla vidět na první pohled jako kruhová skvrnka. Ve větším binokuláru 18×70 pak byla ještě hezčí. Připomínala mi kulovou hvězdokupu M13, jak tvarem, velikostí, tak i jasností. Jak postupně stoupala nad lesem, slábla díky počínajícímu svítání.

Protože i v dalších dnech má být ještě jasno a Měsíc zatím nad ránem neruší, je nyní nejlepší doba na pozorování obou vlasatic. Obě už budou jen slábnout. Věřím, že nebudu jediný z Klubu astronomů Liberecka, kdo kometu C/2012 F6 pozoroval, a že ji třeba MaG i vyfotí. Čekal jsem na ní přes půl roku, kdy byla ozdobou jižní oblohy, když jsem ji nestihl v listopadu a prosinci díky špatnému počasí v době, kdy procházela souhvězdími Poháru a Havrana. Dnes jsem se dočkal a rozhodně nezklamala.

A co vy? Nenechte si ji ujít! Čekají nás letos ještě dvě jasné komety (2P/Encke a C/2012 S1 ISON), tak bude letošní rok rokem komet.