Lemmon v Andromedě

U galaxie v Andromedě je poslední dobou rušno. Před dvěma měsíci ji míjela kometa Panstarrs – více ve starším článku. V současných dnech se poblíž  naší galaktické sousedky promítá kometa Lemmon. Tato kometa má v současné době jasnost okolo 7,5 mag.

Kometu s galaxií se podařilo vyfotit Daliborovi Oršulíkovi nad ránem 7. 6. 2013 z jižního okraje Liberce. Pozorovací podmínky nebyly ideální, ale i tak se podařilo získat pěkný záznam setkání těchto dvou diametrálně odlišných těles. Zatímco kometa Lemmon je od nás vzdálena několik světelných minut a pohybuje se ve Sluneční soustavě, M31 je asi 2,5 milionů světelných let od daleko, za hranicemi Mléčné dráhy.

Dalibor k focení použil teleobjektiv Zeiss Sonnar 180mm a Canon EOS 550D, posazený na paralaktické montáži HEQ5. Bylo pořízeno a složeno 65 snímků, každý s 55 sekundovou expozicí.

Kometa Lemmon u M31, Dalibor Oršulík

Galaxie M31 v Andromedě, její dva satelity M32, M110 (na snímku vlevo) a kometa C/2012 F6 (Lemmon), na snímku vpravo  dole (zelená mlžinka). Foto Dalibor Oršulík, zpracování dat provedl Martin Mašek. Na klik větší verze.