LINEÁRní večer

Podzimní sychravé počasí mnoho příležitostí k pozorování nenabízí. Proto dnešní relativně teplý slunečný den skýtal šanci na alespoň krátkou večerní pozorovací seanci. Krátkou ani ne kvůli blížící se oblačnosti, ale spíše kvůli brzo vycházejícímu Měsíci.

V plánu byla kometa C/2012 X1 (LINEAR), která před dvěma dny nečekaně zjasnila ze 14. na osmou hvězdnou velikost. Nachází se nyní bohužel nízko nad severozápadem v souhvězdí Vlasů Bereniky a brzo zapadá.

Dobson 400 mm byl během minutky připraven a než se dostatečně setmělo, byl čas na obhlídku umělotin v podání ISS, která při vysokém přeletu ukázala při zvětšení 110× pěkné detaily v podobě právě odpojené lodi Cygnus, a jednoho jasného Iridia ve stejném čase.

Zcela čistou stmívající se oblohu kazil jen jeden malý pás oblačnosti na severozápadě. Na severozápadě! Hergot! Zrovna v místě, kde měla být kometa! Obavy se zakrátko potvrdily. Pruh vzdálené oblačnosti zasahoval asi jeden stupeň nad předpokládanou pozici komety. Z pozorování LINEÁRky po outburstu tedy nic nebylo.  Škoda, snad někdy příště.

Ale na obloze jsou i další komety a dvě z nich nesou jméno známého projektu Lincoln Near-Earth Asteroid Research disponujícího 1m zrcadlem pro objevování blízkozemních asteroidů.

První je stará známá C/2010 S1 (LINEAR), která se nyní nachází v Orlu. Už slábne, ale stále je dobře patrná jako velmi maličká mlžinka s jasností kolem 12,5 mag. Je potřeba na ni pořádné zvětšení.

Druhá, C/2011 J2 (LINEAR), je o poznání slabší a zřejmě už moc nezjasní, na druhou stranu bude v příštím roce dobře pozorovatelná. Nyní je ve Velké medvědici, zvečera ještě celkem nízko, takže spolu s jasností kolem 13,5 mag to dává tušit, že to je docela duchařina.

V dobré pozici na večerní obloze ve Vodnáři je ještě relativně jasná 154P/Brewington, i když i ta díky své rozplizlosti není žádná vypalovačka. To na ranní obloze jsou jiné pecky! Jenže tam teď vládne Moonulák, který také ukončil předčasně dnešní (nejen) LINEÁRní večer.