Auto-astronomy aneb jasná kometka Q2 Lovejoy

Konečně jsme viděli kometu 2014 Q2 Lovejoy pouhým okem a to tak snadno, až nás to překvapilo, zvláště po těch letech čekání na podobnou kometu. Nepotřebuji být za městem, nepotřebuji noc bez Měsíce, nepotřebuji brýle. Prostě tam je. Nádherná kometka 4. hvězdné velikosti. V triedru ještě na obloze nepřesvícené Měsícem jako jasná kulová hvězdokupa se slabým ohonem délky kolem jednoho stupně.

autoastronomy

Název článku jsem pozměnil zcela právem na „auto astronomy“, tedy pozorování oblohy z auta, nebo chcete-li pomocí auta. Nevím totiž, kolikrát bychom kometu vlastně viděli a jak dobře, kdybychom auto nepoužívali. Také tentokrát jsme za kometou vyrazili daleko z domova a osud nás nakonec zavál až na parkoviště u Lídlu v Doksech. Tentokrát však bylo názvu článku učiněno za dost, neboť kometa byla pozorována přímo z auta a jako stativ dobře posloužil volant.

Kometa Q2 Lovejoy 11. 1. 2015
Kometku jistě vidíte jako malou zelenou hvězdičku vpravo dole.
Canon 30D, Canon 17-85@f4/24 mm, ISO 1600, exp. 10 s

Já jako astrofotograf, nebo spíše nadšenec, který se za něj vydává, jsem jediný běhal kolem auta a fotil astronomy z auta pozorující, jakož i kometku samotnou. Atmosféru pozorování dobře dokumentují širokoúhlé záběry. Obloha kolem komety byla většinou zatažená a nebo přecházely díry v oblačnosti. Když se zrovna na pár minut jakžtakž vyjasnilo, pořídil jsem několik expozic 135 mm objektivem z nichž jednu přikládám. Na fotce je vidět ohon komety asi tak daleko, jak jsem jej vnímal v triedrech.

Kometa Q2 Lovejoy 11. 1. 2015
Kometka objektivem 135 mm, ořez, lehce zvýšen kontrast.
Canon 30D, Sigma 4/135 mm, ISO 1600, exp. 60 s

autoastronomy

Závěrem ještě pokus o složení tří nejlepších expozic a eliminiaci mraků v pozadí. Vyloženě nejzajímavější jsou dva výrazné výtrysky směrem nahoru od komy. O co asi jde je mnohem a mnohem lépe vidět na snímku pořízeném robotickým dalekohledem FRAM, jak jej zpracoval a zaslal Martin Mašek (viz. poslední foto).

Q2 FRAM