Zákryt hvězdy planetkou

Konečně to vyšlo! Ale měli jsme kliku. Dlouho očekávaný zákryt se podařilo nakonec odpozorovat. Počasí vyslyšelo naše prosby a zatáhlo se až chvíli po úkazu.

Po deseti předchozích nezdarech, kdy přišla na poslední chvíli oblačnost, nebo úkaz pro zvolené stanoviště nenastal, se na nás tentokrát usmálo štěstí. Zákryt hvězdy TYC-0835-00181-1 planetkou (58) Concordia se podařilo odpozorovat jak vizuálně, tak „vědecky“ objektivní metodou elektronicky. Protože pás, kde k zákrytu došlo, zahrnoval i sever republiky, nemuseli jsme kvůli tomu nikam jezdit. Ale zatímco já jsem pozoroval pohodlně doma ze zahrady, takový Ladis musel vyrazit z Jičína za jasnou oblohou aspoň na hvězdárnu do Turnova.

Zákrytová přehlídka začala už z večera, když nejprve Měsíc zakryl na své pouti po obloze souhvězdím Raka dvojici hvězd 6,8 a 8,0 mag, a to během jedné minuty! Na to mi však stačil bohatě jen triedr 18×70. Plán odpozorovat hlavní tahák večera 5″ binarem ale vzal za své, když jsem záhy zjistil, že zakrývaná hvězda 10,4 mag je díky blízkému Měsíci a relativně malé výšce nad obzorem při použitém padesátinásobném zvětšení sotva patrná. Naštěstí nebyl problém vytáhnout z kůlny větší kanón – 16″ dobsona, kde už hvězda byla vidět dobře. Pro větší pohodlí jsem si ještě skočil pro binohlavu a pak už jen stačilo pár minut počkat.

A pak to nastalo. Ve 23:16.12 SELČ hvězda z ničeho nic zhasla a za 5 sekund se zase rozsvítila. A to bylo celé. ☺

Vlastně nebylo. Za necelou půlhodinku nastal ještě jeden zákryt hvězdy Měsícem. To už byl srpeček ale jen těsně nad lesem a už se přes něj valily mraky. Po pár minutách se zatáhlo komplet.

Protože po celé republice bylo jinak zataženo, tak předpokládám, že nás, co to viděli, nebylo moc. Další šanci budeme mít hned 13. 6. letošního roku, ale to už nebude zdaleka taková tutovka.

Z Jablonce dlužno dodat, že se nám na hvězdu minutu před zákrytem nasunul mrak a to jak mě, tak bohužel i Milanovi. Takže klika by byla, kdyby přišel tak o dvě minuty déle… Milanova animace ze snímků, než přišel mrak.

MaG

Jeden komentář k “Zákryt hvězdy planetkou”

1. Pavel

Další zákryt hvězdy TYC 5094 00379-1 (9.2 m-dvojhvězda 2″) planetkou Mussorgskia (13,4 m) bude 13.června 2015 po půlnoci v Libereckém kraji.
    Přeji Vám lepší počasí a méně nasvětlená obloha. Animace od Milana byla hezká.