Noc nenoc

Ačkoliv kolem letního slunovratu v našich zeměpisných šířkách nenastává vůbec astronomická noc, neznamená to, že by nemělo smysl jezdit pozorovat. I vlahé letní večery mají své kouzlo. A když se sejde pod slušnou oblohou triedr 20×80 s UHC filtry, legendární Zeissův binar 25×100, tradiční dobson 400 zvaný Almara a parta nadšenců, je o zábavu postaráno.

Mléčná dráha s náhodou zachyceným zábleskem Iridia 19 v 1.32 SELČ. Autor měl víc štěstí než rozumu :þ Foto a timelapse video: Karell

Vyrazit pozorovat deep-sky objekty byla přeci jen trochu odvaha. Ale kde jinde otestovat nově pořízený binar než právě pod nejlepší oblohou, jakou máme k dispozici? A tak se minulou noc sešli v lomu v polských Jizerkách Ladis, Karell a Vic a užili si i spoustu legrace.

I když byla noc krátká a sotva se jakžtakž setmělo, už se zase rozednívalo, stihli jsme toho hodně. Zpočátku nás strašila mlha, která se držela v údolích a zdálo se, že nás dostihne. Vzdálená bouřka na východě situaci dramatizovala. Ale díky lehkému vánku, který přišel po půlnoci, zmizela jak vlhkost, tak komáři (co šli beztak jen na Karlla).

Závěrečná skupinovka. Zadařilo se až tak na podesáté, ale hlavně u toho byla legrace. Foto: Karell

Během následující dvouhodinovky, kdy SQM-L ukazovalo v zenitu stále přes slušných 21,1 MSA, jsme se střídali u dalekohledů a zatímco v binaru a triedru jsme procházeli známé vypalovačky zejména v Hadonoši a Střelci, Almara byla dedikována hlavně kometám.

Kromě krásné, jasné a stále nehynoucí C/2014 Q2 (Lovejoy) v Malém voze, kterou jsem doposud pozoroval přesně stokrát, je na večerní obloze vidět periodická 22P/Kopff. Ta se dlouhodobě drží nedaleko M 61 a minulou noc se navíc nacházela hned vedle další galaxie – NGC 4412. Zatímco ta byla výrazná, samotná kometa šla sotva tušit. Až při zvětšení 383× ztmavlo pozadí natolik, že se malý slabý difůzní obláček dal vykoukat.

Na ranní obloze je komet mnohem víc. Radost mi udělala zejména C/2012 F3 (PANSTARRS), kterou jsem několikrát neúspěšně pokoušel už od loňského května a nevěřil, že ji ještě někdy uvidím. Nyní se nachází už poměrně vysoko v souhvězdí Orla a odhadl jsem ji na 14,5 mag.

Poprvé jsem pozoroval i další dvě vlasatice. Nejprve to byla slabá C/2011 KP36 (Spacewatch), která se snadno hledá u kulové hvězdokupy M 2 ve Vodnáři a díky téměř stelárnímu vzhledu to není až zas taková duchařina, a pak i relativně jasná, letos objevená C/2015 F4 (Jacques) v sousedním Kozorohu. Zejména druhá jmenovaná vypadá do budoucna docela slibně.

Stihli jsme mezitím kouknout i na další objekty, například poprvé tuto sezónu jsme pozorovali Pluto. Padalo také docela hodně pěkných meteorů. Pokoušeli jsme se nad ránem rovněž odchytit zákryt hvězdy planetkou (1059) Mussorgskia, ale ten pro naše stanoviště bohužel nenastal.

Zkrátka užili jsme si jednu teplou letní noc na nejlepším místě, co tu máme, a kdo s námi nebyl, může jen litovat!

Navštívil nás i jeden infračervený ufon a přivezl výborný cejlonský čaj a sušenky. Foto: Karell

2 komentářů k “Noc nenoc”

1. Marek Biely

Opět pěkná práce, letní deep sky objekty jsou opravdu pěkné, z komet je teď pro mě viditelná už akorát C/2014 Q2 (Lovejoy). Příště určitě zkus i kometu 88P/Howell, ta by mohla mít 10 mag a pomaličku stoupá na ranní obloze. U C/2011 KP36 (Spacewatch) bych ani netušil, že už je ve vizuálním dosahu. :)

Ano, na 88P (a nejen na ni) se chystám, ale dnes bylo na lov ještě příliš brzy. Svítalo opravdu velice rychle a u obzoru nad Polskem byla taková nějaká zvláštní mlha.