Vánoční kometa přichází

Na ranní obloze se ukázala hezká kometa. Nenechte si ji ujít! Jmenuje se C/2013 US10 (Catalina) a bude nám dělat radost ještě pár měsíců. Pokud by se vyjasnilo jako třeba dnes ráno (28. 11.), vemte triedr a zkuste si ji před svítáním mezi 5. a 6. hodinou vyhledat nad jihovýchodním obzorem. Stačit by k tomu měla mapka od Aleše.

Od loňského podzimu, kdy jsem ji naposledy pozoroval, hezky zjasnila. Toulala se jižní oblohou a prosmýkla se kolem Slunce, aby se nám v plné kráse ukázala právě v čase vánočním. Zatím není vidět pouhým okem, ale už malý triedr ukáže i přes svit Měsíce hezkou mlhavou hvězdičku podobnou kulové hvězdokupě. Vzal jsem na ni dnes ráno Canona 15×50 IS a nešlo si ji s ničím splést. Ohon zatím nebyl znát ani v binaru 48×125, ale podmínky její viditelnosti se budou nadále zlepšovat, tak uvidíme, co nakonec předvede.

Doufejme, že bude v dalších dnech přát počasí. Kdo si přivstane, neprohloupí. Pochlubte se v komentářích, kdo už ji také viděl.

podrobnější mapka – prosinec PDF

C/2013 US10 Catalina mapka prosinec

3 komentářů k “Vánoční kometa přichází”

1. Ales

Při jediném jasném ránu za poslední období, kdy kometu pozoroval Vic na Kopanině jsem byl bohužel pracovně zaneprázdněn, ale dnes ráno se na moji stranu přiklonila fortuna a kometu jsem konečně spatřil a dokonce z pohodlí domova. Shodou okolností jsem dnes vstával v 6.00 neboť jsem musel jít na odběr krve k lékaři a při pohledu z okna jsem zjistil, že nad jihovýchodem je protrhaná oblačnost. Zatímco přes Měsíc pluly cáry mraků a jinde bylo nebe „zadekované“, Jupiter, Mars i Venuše na mě svítili z jasné oblohy. Rychle jsem sáhl po triedru 10×60 a otevřel okno. Pohledem na mapku v mobilu jsem zjistil, že kometa je stále za mrakem, ale ten se během pár minut na chvíli odsunul a tak jsem mohl podle Venuše a Spici vyhledat Kapa Vir a nedaleko pod ní i kometu. Na blednoucí obloze to byla sice nevýrazná mlhavá hvězdička, ale alespoň jsem ji viděl. Doufejme, že počasí příštích dnů bude přívětivější i na delší pokoukání větším přístrojem.

Dnes ráno opět spatřena.
    Dal jsem si budík na pátou, ve čtvrt na šest jsem už byl na kopci u Suchých skal a hned na to jsem ji v triedru 15×50 uviděl. Podmínky nebyly úplně ideální (Měsíc v poslední čtvrti a jemná vysoká u obzoru), to ale vůbec nevadilo. Odhadl jsem ji na 6,5 mag, Dia 5′, DC 5. Okem byla vidět v těch místech jen Syrma (4,1 mag).
    Hezký pohled byl nakonec i na konjunkci Měsíce a Jupitera (se třemi měsíčky, Ganymedes byl schovaný za planetou), kdy se oba krásně vešly do zorného pole triedru.

3. Ales

Připojuji se k reportu Vice – dnes ráno jsem kometu opětovně též pozoroval. Na rozdíl od něj mám situovaná okna obývacího pokoje na JV (na Černou Studnici), takže nemusím nikam jezdi a stačí mi pohled z domova. Budík mě vytáhl z postele v 5.30 a o pět minut později jsem již pročesával oblohu triedrem Delta 15x70ED. Kometu jsem našel okamžitě zametáním jako jasnou mlhavou kuličku. Poté jsem vyzkoušel, že je na městské obloze v pohodě vidět jako rozostřená hvězdička i v triedrech WO 7x50ED a Celestron 8×42. Když popolezla trochu výše, položil jsem na parapet vystlaný polštářem APO refraktor 120/900 a při zv. 69x (TV Ethos 13 mm) to již byla mohutná mlhavá koule, dost kondenzovaná, ale úplně bodové jádro jako se jeví při malém zvětšení v triedru nemá (DC 5-6). Kometu jsem v 7x50ED pozoroval až do 6.32 SEČ kdy mi na světlající obloze zmizela z dohledu. Konjunkce Měsíce s Jupiterem ranní atmosféru příjemně dokreslila.