Planetární/planetárková noc + kometární okénko

Konečně přišel srpnový nov a s ním i po dlouhé době toužebně očekávaná astronomická noc. A kupodivu i počasí se rozhodlo spolupracovat, takže noc z 1. na 2. 8. jsme mohli strávit pod parádní oblohou v polských Jizerkách.

Sešli jsme se krátce po 22. hodině SELČ nakonec čtyři. Z Boleslavi dorazili Honza a Ladis, KaL reprezentovali Vic a Ladek. Cestou jsme se ještě po 21. hodině zastavili, abychom s triedry v ruce ulovili zapadajícího Merkura s Venuší. Na soumrakové obloze na západě tou dobou svítil i Jupiter a nad jihem se vyjímal Mars se Saturnem. To tak nějak předurčilo, že nadcházející noc bude věnovaná i planetám.

Byla totiž možnost je pozorovat během večera všechny, neboť Uran s Neptunem už jsou před půlnocí rovněž nad obzorem. K tomu jsme přidali ještě Pluto a mohli završit planetární oktet. Zatímco na sedm planet stačilo pouhé oko, případně triedr, na trpasličí planetu jsme použili raději rovnou 400mm dobson a zvětšení 288×, kdy nenápadná hvězdička 14,2 mag začala problikávat, a 383×, kdy už o viditelnosti Pluta i přes malou výšku nad obzorem nebyla pochybnost. Stejné zvětšení stačilo později i na relativně snadné spatření Neptunova měsíce Triton.

Cílem byly i další objekty sluneční soustavy. Konkrétně komety. S nimi to je letos špatné. Časy mnoha jasných vlasatic jsou (prozatím) pryč, ale stále je na co koukat.

Z večerního tria brzo zapadajících komet jsem opět zkusil jen novou 237P/LINEAR, ale podle očekávání i napopáté s negativním výsledkem. Ve 23.00 SELČ, kdy začala být rozumná tma, se nacházela už jen 2 stupně nad obzorem, který navíc nebyl tou dobou ještě úplně čistý.

To u C/2014 W2 (PANSTARRS) mám od září loňského roku v deníčku již více než 60 pozitivních záznamů, takže se dá mluvit o staré známé. I tentokrát nezklamala, byla snadno vidět už při zvětšení 135× jako malá mlhavá skvrnka nedaleko Nekkaru (β Boo) v Pastýři.

Podobně snadno je i přes nepříznivou polohu nízko ve Střelci v těchto dnech pozorovatelná bláznivá kometa 29P/Schwassmann-Wachmann, která před pár dny prodělala další outburst a její jasnost se přiblížila hranici 13 mag. Zatímco 28. 7. se jevila jako stelární, pozorování v dalších dnech ukazovaly postupné „měknutí“ a nyní začíná už být celkem difúzní.

Difúzní je i další periodická vlasatice 53P/Van Biesbroek nacházející se asi 2 stupně jižně od planetární mlhoviny Saturn (NGC 7009). Menší zvětšení je proto lepší. S jasností kolem 13,5 patří mezi ty v současné době nejsnadnější.

Vrcholem večera ale byla letos v zimě objevená C/2016 A8 (LINEAR). Po půlnoci se nachází již dostatečně vysoko v souhvězdí Andromedy a zjasnila natolik, že je viditelná i našich malých přístrojích, kam řadím i svoji 16″ Almaru. S dosahem přes 15 mag při 288× v těch místech nebyl problém tuto potvoru spatřit, takže jsem mohl zalogovat již svoji 137. kometu.

Ostatně noc to byla veskrze dobrá. Moje SQM-L přelezlo a drželo se kolem 21,4 MSA, MHV jsme odhadli na minimálně 6,5 mag, jen na teplotu kolem 8 °C a tradiční lehký vánek nebyli někteří účastníci dostatečně vybaveni a kuklili se do dek. ☺ Kromě průletů ISS a jasného záblesku Iridia nám noc zpestřovalo i množství meteorů.

Nad ránem jsem zkouknul ještě vzdálenou C/2011 KP36 (Spacewatch), kterou jsem od prosince neviděl, a pak vyduchařil nízko nad severem do budoucna slibnou C/2015 V2 (Johnson).

Z komet to bylo vše, moc jich zkrátka není. Proto další náplní večera byla ještě přehlídka planetárních mlhovin. S planetami nemají kromě vzhledu nic společného, ale jako doplněk do našeho planetárního pozorování se docela hodily.

Postupně jsem tak po paměti najížděl na jednu za druhou, až jsme jich napočítali 37. S mapkou na další, zejména ty víceméně stelární, a seznamem na odškrtávání, aby se na některou nezapomnělo, by se snadno dalo udělat přes 50 kusů. Beru to jako námět pro příště, že bychom kromě Kulového spodka mohli udělat i Planetárkový maraton.

Balení nad ránem jsme si ještě zpestřili hledáním dvou UHC filtrů. Zatímco Ladis našel ten svůj rychle, Ladkův se ani po dvou hodinách nepodařilo objevit, takže dost možná, že pokud na jaře vyklíčí, sklidíme na podzim z úhácéčkovníku nové malé filtříky. ☺

Jeden komentář k “Planetární/planetárková noc + kometární okénko”

1. Ales

Potvrzuji Viktorova slova – opět jedna z parádních nocí. Teď lituji, že jsem nejel za klukama do lomu, ale lenost a nutnost ranního vstávání druhý den zvítězila, tak jsem zajel aspoň na Černou Studnici na hříště nad lomem a noc to byla i tady luxusní a pěkně průzračná. Mléčná dráha v zenitu byla excelentní, mlhoviny jako Severní Amerika nebo Řasy svítili v triedru 7×50 jako na fotce a M31 jsem v triedru v Čechách snad takhle ještě neviděl – táhla se přes 2/3 zorného pole. Bohužel jsem neměl žádný atlas, tak jsem dobsonem jen zpaměti prohlížel notoricky známé objekty, ale všechny vypadaly daleko lépe něž obvykle v našich podmínkách. Jen tak mezi koukáním do okuláru a civěním na oblohu jsem viděl i 9 perseid, takže možná nějaká zvýšená aktivita letos opravdu bude. No necháme se překvapit.