Přehlídka komet na konci roku

Poslední dny roku přichází tlaková výše, která přináší vyjasnění nejprve na východ Čech a část Moravy a poté nejspíš inverze. To nám ovšem umožňuje podívat se hned na několik jasnějších komet. Tentokrát jsme se pokusili i o fotodokumentaci a ta nemůže začít jinak, než nejjasnější kometou, která je příslibem ještě lepšího zážitku v lednu – večerní 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková.

45p
28. 12. 2016, kolem 17:50 SEČ, 12×60 s, ISO 1600, Canon 30Dmod + Celestron ED80/600 s reduktorem (f = 402 mm).

Kometa „Honda-Tonda-Lída“ je opravdu nejhezčím úlovkem noci, ačkoli jí ráno zdatně sekunduje kometka NEOWISE. Ve 100 mm binaru byl u komety 45p před šestou večer patrný i nenápadný ohůnek shající skoro k té jasné hvězdě (na snímku vlevo nahoru od komy), tedy cca 10′ dlouhý (fotograficky ke kraji snímku má ohon asi 1,5°).

Na dalším obrázku je Enckeho kometa 2P. Kometa je velmi slabá a difúzní, takže je na snímku stěží rozpoznatelná jako flíček u pravého okraje fotky, hledejte vpravo od modré hvězdy. 28. 12. 2016, kolem 18:00 SEČ, 4×60 s, ISO 1600.

2p

Ráno 29. 12. 2016 jsme si na pátou zajeli k Dalešicím, kde nefoukalo a byl tu dobrý výhled k východu. Vysoko v Pastýři se nacházela vizuálně i velkým binarem viditelná kometka C/2015 V2 (Johnson). Kometka je na snímku bílá s malým ocáskem, kolem 6:10 SEČ, 5×60 s, ISO 1600:

45p

Další kometa je opravdu hezká a její jasnost skoro 8 mag umožňuje ji snadno pozorovat i triedrem. Škoda hvězd v okolí jinak by byl lépe patrný velmi slabý iontový ohůnek doprava nahoru. Kometa je v Hadonoši a v lednu ještě zjasní, ale blíží se úhlově ke Slunci. Klasická sestava jako výše uvedené fotky, čas kolem 5:55 SEČ, 10×60 s, ISO 1600:

u1

Komety jsem ráno vyfotil jen díky Alešovi a Vicovi, protože jsem nebyl s to donutit montáž najíždět podle souřadnic a tak jsem hopsal po hvězdách na matnici, přičemž kluci poskytovali mapky a pomohli případně s aretací. Díky tomu se můžeme dívat na fotky hned tří ranních komet, přičemž tou nejslabší a vizuálně nepozorovatelnou (cca 14 mag) byla C/2015 ER61 (PanSTARRS), zde kolem 6:05, 3×60 s, ISO 1600 (pozor, vpravo v ořezu fotky je galaxie NGC 5791, kometka je vlevo od středu u dvou hvězd):

er61

MaG

12 komentářů k “Přehlídka komet na konci roku”

1. Marek Biely

Ahoj, super pozorování a fotky. :)
    Dnes ráno jsem zpozoroval kometu C/2016 U1 (NEOWISE), je docela jasná a kondenzovaná, takže to byl pěkný zážitek.
    Jen musím lehce poupravit dvě věci. V článku je pojednáváno o kometě C/2016 ER61 (PanSTARRS), ale je to C/2015… A především, kometa 45P v lednu lepší show nenabídne, protože takřka vůbec nebude pozorovatelná. V těchto dnech je večer jen velmi nízko nad obzorem, pak defacto zmizí a objeví se znova až na začátku února na ranní obloze.
    Takže asi tolik k tomu… Hlavně to neber(te) moc rýpavě. :D

2. martin.gembec

Marku v pohodě. Každé tvoje upozornění na moje chyby je fajn, občas se spolu zasmějem, co jsem zase popletl.
    Ty jména komet jsem psal původně tak nějak podle logiky a nekontroloval je. Nevěřil bych, že tak slabá kometka, jako ER61 je už z 2015. Díky.
    Kometa 45P bude v první dekádě ledna pozorovatelná téměř za stejných podmínek, jako teď a uznávám, že jsem si neověřil její podmínky viditelnosti po úplňku, ale při dobré průzračnosti, jako 28. 12. by to ještě mohlo jít – odhadoval jsem totiž, že mezitím zjasní a bude tedy víceméně stejně dobře viditelná, jako 28. 12. Koukal jsem že 8. ledna bude za stejné konstelace Slunce jen o dva stupně níže a nevím jak moc bude na soumrakové obloze vadit Měsíc. Může se stát, že to bude jedno a že to půjde i před úplňkem podobně, jako teď. Každopádně třeba 13. ledna bude ještě 5° vysoko za stejných podmínek (počítám to vždy pro Slunce na -13st, kdy už kometa byla docela pěkně vidět). Takže když to shrnu, pokud zjasní a rozvine více svůj pěkný iontový ohon, může být opravdu paradoxně stejně hezká nebo i hezčí, než na konci prosince, hodně to ale záleží od počasí, protože od deseti stupňů níže je to dost loterie a spíš se s tebou shodnu, že v první půli ledna to bude o štěstí na jeden průzračný večer.

3. Martin Procházka

Ahoj, bezva report. Já včera úspěšně pozoroval 45P i s mizerným nebem nad Hradcem Králové. Dnes ráno dopadla i NEOWISE. Ale Johnson ani náhodou. Jakou chlapi odhadujete jasnost? Marek B. v článku na astru.cz píše, že je za očekáváním. Nejspíš tedy mimo možnosti Dobsona 20cm s moji podprůměrnou oblohou kousek od HK (i když je v nadhlavníku). Díky za každý článek zde!

4. Marek Biely

No, souhlasím s tím, že 45P je obrovské překvapení závěru letošního roku. Do přehledu komet pro tuto lunaci jsme ji na kommet.cz ani nedávali, očekávali jsme, že to tak nízko nad obzorem snad ani nepůjde, no a ono to nejen že jde, ale i s přidanou hodnotou v podobě ohonu.
    Ano, kometa teď bude postupně klesat k obzoru, na konci ledna bude její elongace dokonce pod 10°. Ale poté, co udělá takovou tu „smyčku“, zase vyleze, tentokrát na ranní obloze, a to na začátku února. Pak se budou podmínky pozorovatelnosti rapidně zlepšovat. Tohle bude velice zajímavé sledovat, a to bude jen takový předkrm, o dva měsíce později bude mít taky skvělé pozorovací podmínky 41P, a ta by mohla být viditelná i pouhýma očima. K tomu na večerní obloze ještě 2P/Encke a ráno ty dvě dlouhoperiodické komety. No, prospekt roku 2017 vypadá velice zajímavě. :)
    A s chybami se netrap, dělá je každý, takže to je naprosto v pořádku. ;)

5. Aleš Majer

Myslím, že bys měl víc pozorovat, méně teoretizovat a bazírovat na cizích překlepech…

6. martin.gembec

Aleši nebýt Marka, mám opravdu v článcích dost hloupých chyb, takže zrovna od něj to fakt nevadí a navíc on pozoruje nadprůměrně, takže to nebylo asi na toho pravého. A odhadnout, kdy bude vlastně která kometa vidět nejlíp je fakt těžké..

7. Marek Biely

Martine (Procházko), C/2015 V2 (Johnson) má teď jasnost asi 12 mag, takže v dosahu 20-cm Dobsona by být teoreticky mohla, i když na takové té příměstské obloze to bude opravdu na hraně, hodně záleží na dalších podmínkách… ;)
    Martinovi G. díky za zastání, ale jak jsem říkal, chápu to. Chybu udělá každý a netřeba se s tím trápit. Články na této stránce čtu pravidelně už přes 3 roky a jejich úroveň je výborná. Ta upozornění nemyslím nějak rýpavě, jak už jsem napsal, ale snažím se pomoct… Každý to vidí jinak, to je v pořádku. :)
    Jinak, pozorovat se snažím opravdu hodně, třeba teď když je jasno, jsem pozoroval skoro každou noc, ale samozřejmě ne vždy to vyjde. Nejradši se podívám na komety, ale s mým omezeným vybavením a nepříliš kvalitní oblohou to obecně není žádný zázrak. Ať už s kometami, planetami, DSO nebo čímkoliv jiným. Ale vzhledem k mému věku (18) to zase kompenzují ještě docela dobré oči… Do budoucna však něco bude nutné změnit, to je jisté.
    Jinak, pěkného Silvestra a šťastný Nový rok všem. ;)

8. Aleš Majer

Kometa C/2015 V2 (Johnson) je viditelná i v menších přístrojích – na příměstské obloze (Dalešice cca 5 km jižně od Jablonce nad Nisou) byla vidět pohodlně v binaru Vixen 44×125 mm i v binaru APM APO 30×100 mm. Včera večer opět v APM z Dobré Vody na jižním okraji Jablonce. Ale chce to zkušené oko. Na 45P nebo C/2016 U1 stačí triedr 15×70 a na tmavém nebi i 10×50 (na Kubě jsem 45P pozoroval od 20. 12. každý den v triedru Kowa 8×30).
    Úspěšný nový rok všem…

9. Martin Procházka

Díky Marku za info. Hodně zdraví v roce 2017 přeji všem.

10. Marek Biely

Není zač, Martine. ;)
    Aleši, ze světa o kometě C/2015 V2 nepřicházejí informace o spatření malými dalekohledy, takže jsi asi první – gratulace. Tohle jsem samozřejmě nemohl vědět, největší přístroj, co mám, je binokulár 20×80, takže u těchto slabších komet se řídím odhady z internetu.
    Jinak, C/2016 U1 můžu potvrdit, 45P je pro mě nyní nepozorovatelná, ale v únoru to bude zajímavé.

11. Martin Gembec

Marku největší fau-paix jste vyrobili, když jste se nevěnovali nejhezčí kometě posledního týdne, kometě 45P. Víc bych to neřešil, jen jsem ti musel upravit článek, který vyšel na astro.cz, kde jsem ji zmínil.

12. Marek Biely

Promiň, nějakou dobu jsem tu teď nebyl, nějak jsem nebyl s to si najít čas na reakci.
    Této chyby si jsme s Kubou Černým, který tvoří mapky, samozřejmě vědomi a je to pro nás velké poučení. Kometa zjasnila mnohem rychleji, než jsme předpokládali… A to, že jsem kometu ještě neviděl, tomu samozřejmě taky nepomohlo. Ze své obvyklé pozorovací pozice ji nespatřím kvůli lesu a na to, abych za ní někam vyjel, nesloužilo zdraví… Takže si počkám na ten únor. Za opravu článku díky. ;)