Obloha v prosinci

S blížícím se adventem tu máme další předčasný dárek od Aleše (mapka v PDF). Zamýšlíme se v něm na jeho druhé straně mimo jiné tím, zda neuvidíme slabší kometku Heinze, která projde pod Jesličkami. Druhá strana mapky jinak patří planetám a Geminidám. Tento na meteory bohatý roj bude mít maximum 14. 12. a tak se rozhodně zkuste podívat. Planety jsou vidět večer pouze dvě vzdálené – Neptun ve Vodnáři a Uran v Rybách. Ráno se nám k sobě přiblíží Jupiter a Mars. Venuše a Saturn se pohybují v září Slunci. Koncem prosince se snad na ranní obloze vynoří i Merkur. Jinak z úkazů lze připomenout letošní největší úplněk 3. 12. (ještě větší nastane hned v lednu). Dále nastane zákryt Regula Měsícem 8. 12. a Aldebaran se schová 31. 12. Ještě předtím večer projde Hyádami. Přejeme vám, ať se vám nějaký úkaz povede.

Pro ty z vás, kdo bydlíte blízko, tu máme upozornění, že v neděli 3. 12. je od 14 do 16 hod otevřena Hvězdárna Turnov. 11. 12. je pondělní Astrosetkání v Klubu na Rampě v Jablonci nad Nisdou a hned o den později je v méně tradičním termínu povídání o hvězdách zimní oblohy (12. 12. od 17 hod v Městské knihovně v Jablonci).

mapka 2017-12 autor Aleš Majer