Phaethon u M34

Nakonec to vyšlo! Ani jsem už nedoufal. Po poledním přepočtu polského modelu vzal za své plán vyrazit zase k našim severním sousedům, ale na druhou stranu svitla naděje, že by mohlo být jasno dole v kraji. Reálná data z družice MSG ukazovala díry v oblačnosti kolem Boleslavi, tak jsem neváhal, sednul do auta a vyrazil tím směrem.

Chtěl jsem začít pozorovat v 18 hodin, abych zachytil planetku (3200) Phaethon při průchodu kolem otevřené hvězdokupy M34 v Perseovi. Na předem vyhlídnutém místě jsem sice byl včas, ale hvězdy jaksi chyběly. Teda občas někde nějaká problikla, že jsem se aspoň začal trochu orientovat. Ale k čemu mi byl Vodnář, když jsem potřeboval Persea?

Zdálo se, že více na jih je přeci jenom větší průrva, tak jsem popojel. A když se objevil už celý Orion akorát s pěknou geminidou, našel jsem vhodný plácek, kde nebylo moc bláta a vyložil Almaru. V pravý čas! Během chviličky se díra v oblačnosti zvětšila na téměř celou oblohu, takže jsem stihl zachytit Phaethona sice už opouštějícího M34, ale stále ještě v jednom zorném poli s hvězdokupou. Nebyla ani potřeba mapka. Místo se hledalo snadno a asteroid se behěm pár sekund sám svým rychlým pohybem prozradil. Nejhezčí bylo, když občas těsně míjel nějakou stálici a na krátkou chvíli vytvořil pěknou dvojhvězdu. Tam bylo nejlépe vidět, jak peláší. Ani jsem se nenadál a už byl v Andromedě.

Po čtvrt hodince se však zatáhlo a vypadalo to bledě, ale na obzoru se ukázala další skulinka, což přineslo novou naději. Rychle jsem složil dalekohled a popojel o pár kilometrů na západ, abych zachytil další velkou díru. Obloha vydržela čistá přes hodinu, proto kromě průběžného honění blízkozemní planetky zbyl čas i na zkouknutí dalšího zajímavého šutráku – komety 174P/Echeclus. Ta před pár dny prodělala nenadálý outburst, takže opět zjasnila do dosahu našich malých kukátek. Nachází se v hlavě Velryby a z původně stelárního objektu už je zase maličká bezocasá kometka.

Celé pozorování zpestřovaly meteory, zejména geminidy, ale objevila se i nějaká ursida. Jen mi přišlo, že  se po bohatých minulých nocích nějak vyčerpaly a padalo jich méně, než by se na dobu kolem předpovězeného maxima slušelo. Ale aspoň něco. Pěkný byl například zelený bolid ve 20.58 SEČ pod Velkou medvědicí.

Naposledy jsem se přemístil k nějakému kravínu, kde jsem málem zapadnul do bláta, tak jsem už ani dobsona nevytahoval a v zápachu z hnoje jen koukal na zavírající se poslední skulinu. Nevypadalo to, že by se ještě mělo vyjasnit, tak jsem to o půl desáté zabalil a mastil k domovu.

A co ostatní? Viděl někdo něco?

Jeden komentář k “Phaethon u M34”