Obloha v červnu

Tisková verze mapky na červen je tu. Měsíc v období kolem poslední čtvrti putuje ranní a dopolední oblohou, kde mu dělají společnost i planety Saturn a Mars. Planeta s prstenci však už bude vidět prakticky celou noc, byť velmi nízko nad obzorem, protože 27. června bude v opozici se Sluncem. Mars je zatím spíše objektem ranní oblohy, kdy vystupuje nejvýše, ale s tím, jak se už hodně přiblížil Zemi, začínají být pěkně vidět detaily na jeho povrchu. Večerní obloze vládnou stále Venuše (20. 6. bude v Jesličkách) a nyní už i Jupiter. V polovině června nastává tradiční období pozorování objektů vzdáleného vesmíru, protože Měsíc je v novu, ale tentokrát to bude s pachutí toho, že nenastává úplná tma, astronomická noc. Poté co Měsíc projde první čtvrtí, dostane se opět 23. 6. do konjunkce s Jupiterem a 30. 6. se Saturnem. Červen je také tradičně měsícem výskytu nočních svítících oblak, ta by se nízko nad severem mohla objevit již v první dekádě, stačí to zkoušet asi hodinu po západu Slunce nebo podobně nad ránem.

mapka oblohy červen 2018, autor: Aleš Majer