Obloha v lednu

Náš tradiční seriál se spolu s lednovou mapkou od Aleše přehoupl do ledna roku 2019. Mapku nabízíme tradičně v PDF. A jako obvykle jedna strana je věnována mapě a zajímavým úkazům a druhá strana se detailně věnuje vybraným objektům. Tentokrát je zde mapka k vyhledání komety 46P/Wirtanen, obrázek věnovaný průběhu úplného zatmění Měsíce a tradičně zde nechybí informace o planetách a případných meteorických rojích. Zrovna letošní Kvadrantidy vyšly svým maximem na noc 3./4. ledna a navíc bez Měsíce a tak jen počasí může zkazit pěkné divadlo. Planety Merkur, Saturn a v podstatě i Neptun jsou nepozorovatelné. Večer je nad jihem až jihozápadem Mars, výše je Uran. Ráno se k sobě blíží Venuše a Jupiter, kolem 22. ledna budou od sebe jen 2,5°. Měsíc projde 17. ledna nad Aldebaranem a v noci na 21. ledna ráno nastává úplné zatmění, které nad západním obzorem možná uvidíme prakticky v celém průběhu. To ráno bude Měsíc i poblíž přízemí, tedy relativně velký (superúplněk). 23. ledna ráno bude Měsíc poblíž Regula ve Lvu.

mapa oblohy v lednu 2019 Aleše Majera