Tip na dnešní pozorování – zákryt hvězdy planetkou

Počasí stále přeje, tak tu máme šanci na reparát. Poslední nadějný zákryt hvězdy 11,8 mag planetkou (334) Chicago zhatila pár minut před úkazem oblačnost, dnes to ale vypadá, že by to mohlo klapnout. V čase přibližně 21.27 SEČ dojde ke zmizení hvězdičky 11,7 mag v souhvězdí Jednorožce, kterou na maličký okamžik zakryje asteroid (276) Adelheid o jasnosti 13,4 mag. Pro naše pozorovací stanoviště na severu Čech je to prakticky tutovka.

Ovšem úplně snadné to nebude. Obloze kraluje Měsíc a ten bude ve fázi 95 % jen 31 stupňů daleko v Raku. Pro vizuální pozorování bude tedy třeba pořádný dalekohled, ačkoliv z jasnosti zakrývané hvězdy by se mohlo zdát, že bude stačit větší binárek. Tady se vyplatí vzít kanón na vrabce. Za sebe mohu doporučit i použití binohlavy. Dvě oči se spíš nedají ošálit proměnlivým seeingem.

Samotný úkaz, ke kterému dojde v rozumné výšce skoro třiceti srupňů nad jihem, potrvá jen pár vteřinek. V ideálním případě to může být až 11 sekund, ale v reálu to bude méně. Může se i stát, že to někdo blbě spočítal a neuvidíme nic, ale to je málo pravděpodobné. Každopádně je potřeba se včas připravit, zejména pak najít správnou hvězdu. K tomu poslouží mapky na stránkách Steva Prestona.

Tak lovu zdar!