Tip na dnešní pozorování – zákryt hvězdy planetkou (87) Sylvia

Raději s předstihem publikujeme předpověď viditelnosti dalšího zákrytu hvězdy planetkou.

Ačkoliv je na obloze hvězd opravdu velké množství a asteroidů známe také mnoho tisíců, nebývá úplně časté, že můžeme pozorovat, jak některý z nich nějakou hvězdu zakryje. Je to proto, že většina planetek má příliš malé rozměry, takže k úkazu dochází jen na tenké linii na zemském povrchu. Nyní máme ale štěstí, že planetka s pořadovým číslem 87 a jménem Sylvia schová jednu bezejmenou hvězdičku v souhvězdí Raka.

Jak už z nízkého čísla plyne, jedná se o asteroid objevený mezi prvními a tudíž dosti jasný a velký. Poprvé ho spatřil Norman Pogson v roce 1866 na observatoři v indickém Madrasu. Má necelých 300 km v průměru a nám se nyní bude jevit jako hvězdička 13,3 mag.

Zakrývat má hvězdu o jasnosti 10,1 mag, tedy o dost výraznější, viditelnou prakticky v čemkoliv, co nemá optiku z plastu. Nejlepší je proto zvolit dalekohled a zvětšení tak, aby zakrývaná hvězda byla dobře vidět, ale planetka už nikoliv. Pak dojde k tomu, že hvězda na chviličku úplně zmizí. Ta chvilka může být v tomto případě až 23 sekund, ale v reálu to bude samozřejmě o něco méně, protože se nevyskytujeme na centrální linii.

Zajímavostí tohoto zákrytu je, že planetka Sylvia má dva měsíčky – Romula a Rema. Může tak dojít k tomu, že hvězda blikne hned dvakrát, když ji zakryje ještě jeden ze satelitů (v našem případě Remus). Pravděpodobnost, že to vyjde, je opravdu velmi malá, ale kdo ví, třeba se na někoho štěstí usměje.

A kdy že k tomuto úkazu dojde? V noci z úterý 29. 10. na středu 30. října ve zhruba 23.39 UT, tedy po půl jedné ráno středoevropského času. Viditelný bude bohužel jen ze severozápadní poloviny Čech, i když nejistota tam je vždycky nějaká, takže i mimo předpovězenou stopu se nakonec může zadařit zákryt odpozorovat.

Mapka viditelnosti: centrální linie je zelená čára vlevo nahoře jdoucí Německem, vlevo od modré čáry by měl být úkaz vidět, nějakou šanci ale můžete mít i vlevo od červené

Ale už dost řečí, více potřebných informací včetně vyhledávacích mapek najdete na webu Steve Prestona. Věřím, že počasí vyjde, když je to taková tutovka, a těším se na komentáře z úspěšných pozorování.

Profil planetky z doposud dodaných měření:

profil planetky Sylvia

3 komentářů k “Tip na dnešní pozorování – zákryt hvězdy planetkou (87) Sylvia”

1. Martin P.

Černilov u HK (pásmo mezi modrou a červenou linkou) – hvězda pozorována vizuálně v čase cca 0:34 – 0:45 s negativním výsledkem na snížení jasu. Počasí celkem přálo, 0°C, MSA 20,57
    Martin

Nakonec se podařilo zaznamenat mnoho pozitivních pozorování včetně zachycení měsíčků, takže mohl být napasován i odpovídající 3D model. Paráda!

3. ladis