Kometární okénko – červen 2024

S příchodem léta, zdá se, přichází i kometární sucho. Noci jsou sice hezky teplé, ale krátké a málo tmavé. V červnu je proto nejlepší vyrazit někam na jih. Budou tady nebo tam k vidění nějaké komety? Inu, budou, ale nebude jich moc.

Obvykle je na naší obloze každou jasnou bezměsíčnou noc ke spatření v amatérských přístrojích zhruba dvacítka vlasatic. Tentokrát jich je ale mnohem méně. Nepamatuji, že bych všechny rozumně viditelné komety stihl odpozorovat během půl hodinky. Ale je to tak.

Nejjasnější kometou je stále nyní už slábnoucí 12P, ale tu si užijí jen protinožci. My musíme vzít za vděk o číslo větší a o dvě magnitudy slabší 13P/Olbers. Je sice hezky jasná (8 mag), ale díky ne úplně příznivé geometrii průletu není zas tak výrazná. Topí se totiž spolu se souhvězdím Vozky nízko na severozápadě ve večerním soumraku, takže zapadá pomalu ještě za světla.

13P/Olbers 8. 5. 2024, 20×60 s, WO FLT98, ohnisko 512 mm, ASI294MC Pro, ořez

13P/Olbers 8. 5. 2024, 20×60 s, WO FLT98, ohnisko 512 mm, ASI294MC Pro, ořez, Severák, Jizerské hory, M. Gembec

Jen o maličko lépe co se týče výšky nad obzorem je C/2023 V4 (Camarasa-Duszanowicz), kterou najdete ve stejném souhvězdí, bude ale mnohem obtížnější, neboť její jasnost se pohybuje jen kolem 12. hvězdné velikosti. V 16″ dobsonku viditelná je, menší trubičku jsem ale raději ani nezkoušel.

Snazší proto možná bude malá a hezky kondenzovaná C/2022 E2 (ATLAS) v sousedních Blížencích. Obě jsou podobně vysoko a i jasnost mají shodnou. Pozorovat je nutné hned, jakmile se trochu setmí, než zmizí v sajrajtu u obzoru.

Kousek vedle je pak ještě kometka 32P/Comas Sola, ale pokud nemáte aspoň půlmetr, tak ji ani nezkoušejte, ta nebyla snadná ani dříve, když měla lepší podmínky na pozorování. Nezoufejte však, za 10 let je zpátky.

Kdo tu dlí s námi naopak pořád, je 29P/Schwassmann-Wachmann. Její pozorovací okno se ale zavírá, jak se Slunce dere k jarním souhvězdím. Kometka je zatím jistém v útlumu a pokud něco v nejbližších dnech neprovede, budeme si muset počkat do září, kdy se zase její okénko otevře. Zkontrolovat její stav ale stále můžete, nachází se v Raku nedaleko otevřené hvězdokupy Jesličky.

V sousedním Lvu je pak kupodivu ještě i v 16″ viditelná 144P/Kushida, ale její dny jsou rovněž již sečteny. Ze stávajících 14,5 mag to půjde teď rychle z kopce. Další návrat má za sedm a půl roku, tak ji asi dáme už sbohem.

Zvířetníkem se přesuneme do Panny, abychom si mohli vychutnat krásku s ohonem v podání C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS). Růst jasnosti se zastavil na 10. hvězdné velikosti a za měsíc také zmizí v záři slunce, tak budeme doufat, že na podzim nezklame a něco velkého předvede. I když já bych na to moc nesázel.

A tím se dostáváme k poslední rozumně pozorovatelné kometě – C/2021 S3 (PanSTARRS). Ta je vidět hezky celou noc, nejlépe pak v druhé polovině, kdy je na obloze na rozdíl od všech předešlých opravdu hezky vysoko. Škodí jen hustá Mléčná dráha v severním cípu Labutě, kam se právě promítá, takže když vezmete v potaz její jasnost (12 mag) a difúzní vzhled, není to až zas taková idylka.

Pojedete-li někam více na jih s větším kukátkem, doporučím ještě ke shlédnutí čtrnáctimagnitudovou C/2021 G2 (ATLAS) v souhvězdí Hydry. Nebo počkejte do příštího roku, kdy na jaře popoleze o něco výš. Jasnost ale už bohužel nezvýší.

Tím jsme vyčerpali červnovou kometární studnici. Jak jsem zmiňoval v úvodu, není toho moc. Jarní bohatá úroda je za námi, léto bude zkrátka poněkud chudší a ani podzim zřejmě žádné kometární žně nepřinese. Ale nechme se překvapit, třeba se objeví nějaká nečekaná krasavice, třeba ta druhá půle nebude tak špatná, jak si myslíme.

Kometám zdar!

PS: Pozorujete, i když nenastává astronomická noc? Chystáte se někam na jih za tmou? Podělte se v komentářích…

6 komentářů k “Kometární okénko – červen 2024”

1. Zbych

V úterý 4.6. jsem dal jen 13P/Olbers a krasavici C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS). Ostatní se půlmetrem na kraji velkého města nepodařilo ulovit.
    Na jih mohu až po prázdninách.

Paráda! Jsem rád, že aspoň někdo pozoruje :) Sám jsem se vydal trochu na jih za tmou, ale jen s malým kašpárkem, půlmetr (nebo větší) musel zůstat doma, takže ta úroda nebyla moc slavná, ale třeba taková C/2021 G2 (ATLAS) byla úplná brnkačka proti tomu, když ji lovím z domova.
    Olberska je pěkná triedrová mlžinka, jen je škoda, že je tak nízko.
    Átrojka lehce zeslábla, ale pořád je to vlasatice, jak má být, tedy i s ohonem. Počkejme si, jak se to s ní vyvrbí.

3. Spaca4y

Včera se to konečně trochu sešlo a mohl jsem zkontrolovat aktuální situaci. Tedy jen u nás na kopci, kde je slušný výhled k severu. První úspěch byla 13P, která je krásně jasná, ale bohužel hodně nízko. Rozhodně to není kometa, na kterou by sdělovací prostředky musely upozorňovat širokou veřejnost. Další a hlavní cíl byla C/2023 V4 (Camarasa-Duszanowicz). O trochu výš ve Vozkovi. Dá trochu práci, protože je tam obloha ještě dost světlá. Ale pomohlo trochu přidat na zvětšení (200-300x), které ztmaví pozadí a kometa se bezpečně ukáže (v dobsonu 16″). Hurá. S-trojka v Labuti sice není pecka, ale dlouho jsme ji lovit nemusel. A na konec jsem si nechal A3, která mě prostě zklamala. Jako jo, má ohon, ale celkově mi moc výrazná nepřišla. Možná ji uškodilo, že se mi promítá do horší části oblohy. Stejně bych na ni momentálně nevsadil ani zlámanou grešli (že na podzim zazáří..). G2 ATLAS nemělo vůbec cenu zkoušet, měl bych ji nizoučko nad Hradcem.

Gratulace k V4!
    U nás to včera (nebo spíš až dnes) za moc nestálo (SQM-L 21,1 MSA, přitom před pár dny jsem měřil na horách i se stávajícím airglow přes 21,7). Pokoušel jsem se půlmetrem o 299P/Catalina-PanSTARRS a byla to nechytačka. Stejně tak jsem den předtím pohořel s P/2024 FG9 (Nanshan-Hahn), ale tam jsem od toho moc neočekával. Tady na ně zkrátka nejsou dost dobré podmínky a to mě pěkně medí. Bude asi potřeba vyrazit zase někam dál za Ještěd…

5. petr kahánek

Predpověd příznivá tak jsem zajel navštívit svůj hlavní dalekohled 12″ na hory.Že budou otravovat přecházející cáry mraků s tim jsem počítal ale že se v jednu úplně zatáhne a ve dvě začne pršet to tam neměli.I tak jsem si za tu kratkou dobu dobře zapozoroval (SQM-L 21,17) . Zkontroloval jsem aspoň A3 v Panně-kapkovitý tvar už neměla ale o to delší ohon-já viděl tak 10′. Otestoval jsemMHV v dal. Hvězdy 14 mag, galaxie 13 mag. Za neustáleho blýskaní (daleko na JZ) jsem pozoroval kulovky,galaxie,pár planetárek a potom se úplně zatáhlo… Každopádně jsem byl spokojen po těch nevydařených nocích na zahradě a v okolí bydliště.

Neponechal jsem nic náhodě a vydal se minulou noc pozorovat s půlmetrem rovnou do polských Jizerek. Nebyla sice pořádná tma (SQM-L jen 21,1 MSA), když srpeček Měsíce stále visel nad obzorem, ale i tak se mi podařilo konečně zalogovat novou kometku – 299P/Catalina-PanSTARRS. Využil jsem bezezbytku nadprůměrného seeingu, který dovoloval ládovat zvětšení 400× i nízko nad obzorem. Bez toho bych nepochybně tuto patnáctimagnitudovou mršku nedal. Samozřejmě hodně pomohlo, že prodělala nedávno nečekaný outburst.
    K dalším 4 nejjasnějším kometkám jsem přidal během mé letošní 101. pozorovací session ještě i 3 supernovy, co jsem doposud neviděl, tak to hodnotím jako málo temnou, dosti větrnou, ale velice úspěšnou noc.

Odpověď