back

Zatmění Slunce Petra Šaumana

Astronomické události

Pokračování seriálu o zatměních Slunce. Nacházíme se v intermezzu věnovaném jižní obloze.

1. díl, 2. díl, 3. díl

Díl druhý - Krásy jižní oblohy

Když jsem psal o mé cestě 2001, věnoval jsem se výhradně úplnému zatmění Slunce a o dalším jsem se dosud nezmínil. Teď bych chtěl napsat ještě něco o jižní obloze.

Byl jsem tam v červnu, to znamená, že na jižní polokouli začíná astronomická zima a dny jsou nejkratší. V oblasti kolem rovníku se délka dne a noci po celý rok mění velice málo. Noci jsou chladné, ráno byla teplota jen těsně nad nulou. V Botswaně jsme měli již v 18:00 tmu a svítalo cca v 7:00. Jak jsme jeli na sever, tak se srovnávala délka dne a noci a zároveň se oteplovalo, neboť jsme se blížili k rovníku. Na rozdíl od našich zeměpisných šířek je tam soumrak velice rychlý, asi čtvrt hodiny po západu Slunce je tma. Rovněž svítání je rychlé. Je to způsobeno tím, že v rovníkových oblastech vše vychází a zapadá pod velkým úhlem, na rovníku kolmo k obzoru.

Jedna z nejkrásnějších oblastí Mléčné dráhy, od nás bohužel neviditelná.
Vlevo alfa a beta Centauri, uprostřed Jižní Kříž, vpravo mlhoviny u éty Carinae. Zdroj: NASA

Mapka odpovídající obrázku

Vše je tam obráceně. Slunce vrcholí na severu, stín směřuje v poledne na jih. Denní pohyb je tam zprava doleva. A při zatmění Slunce postupoval Měsíc z našeho pohledu zleva doprava, tedy také obráceně. (Trochu se mi z toho zvedal žaludek. A to jsem si to jen představoval a simuloval v počítačovém planetáriu. Cesta na jih asi představuje přípravu v planetáriu :-), pozn. Martin Gembec).

V kempech jsme večer pozorovali oblohu, která byla celá převrácená, severní souhvězdí mi dělalo problém poznat, neboť byla vzhůru nohama. Večer byl na západě jasný Sirius, který vidíme u nás v zimě. Jižně od něj svítil jasný Canopus, jako bych viděl Siria dvakrát. Canopus už u nás není pozorovatelný. Tato hvězda je na obloze přibližně stejně jasná jako Sirius, ale je mnohem dál. Kdyby byla tak blízko jako Sirius, zářila by na našem nebi jako Měsíc v úplňku. Vysoko na jihu jsem viděl dvě jasné hvězdy z Kentaura a hned vpravo Jižní kříž se Šperkovnicí a Mléčnou dráhu od obzoru k obzoru. Oblast zvaná Uhelný pytel (temný oblak kosmického prachu) se mi jevila jako díra v obloze bez hvězd. Velice mi učaroval pohled triedrem na kulovou hvězdokupu omega Centauri. Něco tak krásného jsem ještě neviděl. Kus vpravo na pomezí Plachet a Lodního kýlu jsem zahlédl méně výrazný Falešný kříž. Lodní záď je vidět i u nás.

Jižní nebeský pól postrádá jasnou hvězdu poblíž.. nahoře vynikají Magellanovy oblaky
12 x 5 min expozice 24. července 2004, Brisbane, Austrálie
Delší expozicí souhvězdí Jižního kříže vynikne jeho pozice v Mléčné dráze
Složenina 4x4 min, Canon EF 100mm f2,8 Macro USM, Canon 300D

U nás nepozorovatelný Jižní kříž je nejblíže k našemu obzoru, když vrcholí jarní souhvězdí Panny. Jižnímu pólu nevévodí žádná jasná hvězda jako u nás Polárka. Směřuje tam přibližně delší rameno Jižního kříže.

Souhvězdí, která u nás vidíme jen zčásti a nízko nad jižním obzorem, jsem měl nad hlavou (Štír, Střelec), to už bylo hodně pozdě večer. Pod Střelcem byl oblouček Jižní koruny. Musel jsem se usmívat, když jsem četl z Hvězdářské ročenky 2001, jak je Mars u nás špatně pozorovatelný nízko nad obzorem. Tuto planetu jsem měl rovněž v nadhlavníku. Později vycházela další souhvězdí (Páv, Tukan, Jeřáb) a Jižní kříž se klonil k západu.

Mlhovina Éta Carinae a její okolí. To opravdu není šum, ale hvězdy Mléčné dráhy fotografované v temné lokalitě.
16 x 5 min expozice, 100mm f2,8 EF MACRO USM, Canon 300D
Éta Carinae v detailu snímána i s velkou citlivostí na h-alfa
10 x 90 sekund, Takahashi E160 530mm FL f3,3 + Canon 300D

Když jsme v Kasane vstávali v 5:00, abychom se dostali včas k hranicím do Zambie, zahlédl jsem na obloze mlhavý obláček dobře viditelný pouhým okem. Jednalo se o Malý Magellanův oblak (SMC) ze souhvězdí Tukana. Ráno před svítáním dominovaly dvě jasné hvězdy: Achernar ze souhvězdí Eridanus a na východě Canopus z Lodního kýlu, a také planeta Venuše jako Jitřenka. Eridanus je u nás vidět zčásti západně od Orionu, ale Achernar už ne. Zkoušel jsem najít Velký Magellanův oblak (LMC), ale to už bylo dost světlo.

Nejhezčí kulovou hvězdokupu u nás nespatříme - toto je Omega Centauri
6 x 90 sekund, Takahashi E160 530mm FL f3,3 + Canon 300D
Zajímavá galaxie Centaurus A s pásem prachu v rovině pohledu
6 x 90 sekund, Takahashi E160 530mm FL f3,3 + Canon 300D

Abychom viděli Velký Magellanův oblak v souhvězdí Mečouna, to bychom tam museli být v jinou roční dobu. Kolega, který byl v Jihoafrické republice na úplné zatmění Slunce v prosinci 2002, ho krásně viděl. Rád bych se ještě někdy dostal na jižní polokouli a v jinou roční dobu. Vidět tak LMC anebo Orion nad hlavou, to by bylo něco.

Dlužno poznamenat, že na rozdíl od Evropy tam není obloha rušena pouličním osvětlením a skýtá nádhernou podívanou.
Když jsem byl loni v Chorvatsku, tak jsem si všiml už znatelného posunutí oblohy (asi o 5°). No a ze severní Afriky (např. vnitrozemí Libye) už musí být vidět značná část jižní oblohy.

Petr Šauman

1. díl, 2. díl, 3. díl

Fotografie na této stránce uvedené pořídil Terry Lovejoy v Austrálii. Jsou unikátní jednak tím, že jsou pořízeny na jihu zeměkoule, dále tím, že některé jsou pořízeny již upravenou digitální zrcadlovkou Canon 300D a v neposlední řadě jsou unikátní proto, že byly pořízeny na velmi tmavých lokalitách, jaké u nás v České republice nemáme.

Více podrobností o fotografování upraveným digitálním fotoaparátem, stejně jako další fotografie najdete v galerii Terry Lovejoye. Jsem rád, že se zde díky jeho ochotě mohly snímky objevit přímo v textu.

back   Astronomické události