Obnova hvězdárny v Turnově

Ještě na začátku letošního roku stále nebylo jasné, jak to bude dál s turnovskou hvězdárnou. Vzhledem k tomu, že městu nevyšel projekt na téměř novou hvězdárnu, ujala se aktivit firma Sundisk zastoupená předsedou našeho Klubu astronomů Liberecka. Díky úspěšným jednáním došlo k dohodě o pronájmu hvězdárny a město přistoupilo k nutným opravám, přičemž Sundisk zajišťuje práci a město financuje materiál. Díky tomu a také vydatné nezištné pomoci astronomů z blízkého i vzdálenějšího okolí, by měla být hvězdárna na přelomu listopadu a prosince letošního roku znovu otevřena veřejnosti.

Hvězdárna Turnov, foto: Aleš Majer
Hvězdárna Turnov koncem října 2013, foto: Aleš Majer

Práce výrazně pokročily na začátku listopadu. Bylo třeba zlikvidovat náletové dřeviny a vyvézt nepořádek a poškozený nábytek. Nyní se dokončuje izolace střechy a zútulňuje se vnitřek. Dalekohled byl snesen a bude společně s montáží vyčištěn, seřízen a zkontrolován. Připravuje se oplocení a pokud půjde vše podle plánu, bude hvězdárna symbolicky znovuotevřena na konci listopadu.

9. listopadu bežela o nás reportáž v pořadu Události v regionech České televize. My tímto děkujeme za pěknou reportáž. Video zde.

Připomínáme, že v březnu běžela poněkud smutnější reportáž, kterou si můžete prohlédnout zde.

10 komentářů k “Obnova hvězdárny v Turnově”

1. Antonín Hušek

Díval jsem se na vás v ČT kluci, prostě parádní hvězdárnička!

2. martin.gembec

Díky. Ta kopule je fakt velká. Líbí se mi to tam.

3. Antonín Hušek

Škoda, že zde na Klatovsku nic podobného není. Nejblíže je hvězdárna v Rokycanech. Přeji kopuli nad hlavou. Tonda.

4. Josef Pozdníček, Sedmihorky

Jsem astronom amater (absolvent PSA ve Val.Meziříčí 1969-1971), člen ČAS Praha-Východočeská pobočka Úpice. Zprávy o Hvězdárně Turnov jsem v televizi neviděl, až teprve z Vaší stránky. Naposled jsme se byli na Hvězdárně podívat z Pražskou pobočkou ČAS (kde jsem hostujícím členem) s informací podanou profesorem V.Kafkou. Velice jsem tím potěšen, neboť pro zrod Hvězdárny v minulosti jsem tomu fandil. Bohužel je mi již 80 let a pro vážné rodinné starosti se již pořádaných akcí zúčastňuji jen příležitostně.
    Rád bych se proto zúčastnil i nového otevření, a prosím o pozvánku na můj gmail. Moje původní povolání bylo samostatný projektant dopravních staveb, a astronomie byla téměř po celý život mým koníčkem.
    Děkuji za pochopení a spolupráci.
    Josef Pozdníček, Sedmihorky 77, 511 01 Turnov, 16/11/2013

5. Josef Pozdníček, Sedmihorky

Jinak také srdečně zdravím Pavla Válu, se kterým jsme byli společně na Dovolené s dalekohledem.

6. Pavel

O jediné hvězdárně v Libereckém kraji, která byla otevřena v roce 1974 dobře vím od prvopočátků jejího vzniku. Zakladatelem a mecenášem stavby v akci Z, byl RNDr Ivan Šolc CSc, čestný občan Turnova. Je opravdu velká škoda, že došlo na objektu hvězdárny k takovému technickému stavu, kdy do budovy zatékalo a město Turnov a nevznikl ani subjekt, který by zdejší hvězdárnu spravoval.
    Velmi vítám současný počin že již započali práce na částečné rekonstrukci na zdejší hvězdárně. Pevně věřím, že hvězdárna bude díle sloužit svému účelu a získá i statut příspěvkové organizace s personálním obsazením a do vínku bude pojmenována na „Hvězdárnu Dr. Ivana Šolce v Turnově“. Náš kraj jer též jediným krajem, který nemá kulturně-výchovné zařízení se zaměřením na astronomii a příbuzné vědní obory především pro mládež.

7. Pavel

Před lety jsem byl dlouholetým předsedou Astronomického klubu při Parku kultury a oddechu v Liberci a též jsme usilovali o stavbu Hvězdárny v Liberci, žel nikdy nedošlo k jejímu naplnění i když jsem nabízel Magistrátu města Liberce velký astronomický dalekohled a jednoduchou studii hvězdárny v Liberci.
    Z Parku kultury a oddechu byl předán objekt v Lidových sadech do majetku zoologické zahrady a má pouze zde vzniknout v rámci IQ Parku pouze planetárium.

8. Jaromír Ciesla

Přeji hvězdárně nadšený a vytrvalý tým, bohatý program a spousty návštěvníků. Škoda jen, že je to z Opavy tak daleko. Jistě bych přijel.
    Držím palce a v nejbližší době provedu aktualizace na mé mapě hvězdárem v Čechách a na Moravě.

9. martin.gembec

Díky za info, nadšení bude třeba, ale asi nás je dost, aby to nějaký čas vydrželo. Dobrá zpráva je, že městu Turnov na tom projektu hodně záleží a pomáhá nám více, než jsme doufali.

10. Pavel Vála

Znal jsem i pár brusičů a zaměstnanců z „Výzkumného ústavu monokrystalů“ v Turnově, kteří se podíleli v šedesátých letech na stavbě hvězdárny, Optiku původního dubletu o průměru 160 mm brousil pan Arnošt Vinš, známý motocyklový závodník z padesátých let.
    Pan Dr. Ivan Šolc CSc, ředitel ústavu přispěl penězi z odměny za vynález „Šolcova interferenčního filtru“.