Kometa Lovejoy na skok z Kopaniny

Tentokrát jsme koukli na kometu jen na skok, protože sotva se setmělo, tak se vytvořila vysoká oblačnost a navíc vycházel Měsíc těsně po úplňku. Ještě než se vytvořila oblačnost, stihl jsem za pokročilého soumraku nacvakat 10 snímků po jedné minutě při ISO 1600 přes 135 mm objektiv Sigma zacloněný na 5,6. Vizuální vjem byl komplikován blízkou jasnou hvězdou Alamak 2. hvězdné velikosti, která hned vedle ležící kometu dokonale přezařovala. Můj dojem byl, že je stejně jasná, jako ještě o kousek dál ležící hvězda 60 And, která má 4,8 mag.

Kometa Q2 Lovejoy 5.2.2015

Kometa tedy zeslábla jen o jednu magnitudu a kdyby nebyly mraky a byla větší tma, asi by byla stále pěkná. Takto vypadala přes dalekohled 20×80 jen jako mlhavá koule s kouskem ohonu délky cca půl stupně. Mnohem lépe to dopadlo fotograficky, kde je ohon přes 5 stupňů na délku a krásně se do pole vlezla i otevřená hvězdokupa M 34 v Perseovi. Pokud hledáte známou protáhlou galaxii NGC 891, je tam taky (asi uprostřed snímku pod ohonem komety), ale moc pěkně se nezachytila. Na ni už je 135 mm málo.