Lovejoy no. 2; náprava věcí včerejších

Lepší počasí, než 5. února mě o den později opět vyhnalo na Kopaninu. Později přijel i Aleš, takže jsme oba mohli spokojeně vychutnávat dobře viditelnou kometu C/2014 Q2 (Lovejoy). Kdoví, možná to bylo naposledy, co byla tak dobře vidět okem. Její jasnost jsem dnes opět pečlivě posoudil podle okolních srovnatelných hvězd a dospěl k číslu 4,8 až 5,0 mag. Ohon pomocí 88mm binaru byl tentokrát dobře patrný nejméně v délce prvního stupně a půl (pokračoval nejméně k jasnější hvězdě 60 And). Fotky se zdařily, protože technika nestávkovala. Zde zatím pokus o složení 20 fotek po 2 minutách (ISO 1600) na kometu. Použit je jako obvykle modifikovaný Canon 30D, připojený na dalekohledu Celestron ED 80/600 s reduktorem Vixen 0,67x (f= 402 mm).

C/2014 Q2 (Lovejoy) 6.2.2015 Martin Gembec

Zkusil jsem také pořídit do mozaiky snímek nedaleké krásné galaxie NGC 891, ale vypadá to divně, navíc je to spíš boj s gradienty a snímky nepochybně ovlivnil i svit Měsíce. Nicméně galaxie je to pěkná, stojí za to sem dá alespoň náhled mozaiky.

náhled mozaiky s NGC 891

Detailní výřez zmíněné galaxie NGC 891.
100% velikost (na klik) v ohnisku 402 mm, 3x120s, ISO 1600

NGC 891

Noc to jinak byla mrazivá, myslím, že včerejších -8 stupňů dnes ještě ponížila lehká bríza vanoucí snad od západu, ale dobré oblečení udělalo své a dalo se to ty tři hodiny vydržet. Technika vypadala celkem namrzle, ale už jsem viděl i horší fotky úplně bílých dalekohledů např. ze Šumavy.

namrzlá technika

Nádherný byl pohled do krajiny, když začal stoupat Měsíc, to nešlo necvaknout.

zimní Kopanina při svitu Měsíce

2 komentářů k “Lovejoy no. 2; náprava věcí včerejších”

1. Foxiiik

Pěkné. Já fotil jen par snímků z Liberce … nestihnul jsem vyjet mimo oranžádu http://www.astrobin.com/154313/ takže spíše jen „dokumentační“

2. martin.gembec

Náhodou to máš překvapivě dobrý ;)