Venuše s Jupiterem na hvězdárně

Konečně nastal 30. červen, tolik očekávaný den pro děti i astronomy. Konec školního roku totiž přinesl nádherné blízké setkání dvou nejjasnějších planet na naší obloze. Dívali jsme se na ně z hvězdárny v Turnově už od časného podvečera a protože panovalo velmi příjemné počasí, vydrželi jsme v hojném počtu až do jejich západu.

Venuše s Jupiterem u Ještědu, foto: Martin Gembec
Venuše s Jupiterem se promítají k Ještědu. Foto: Martin Gembec

Fotoreportáž Martina Gembece

Slunce 30. 6. 2015
Pohled na Slunce přinesl kromě skvrn také pěkná fakulová pole kolem nich. Snímek za okulárem Equinoxu s herschelem.

Jupiter s Venuší
První pohled na Jupiter s Venuší v jednom zorném poli se mi naskytl v 19 hodin SELČ. Foto za okulárem 40 mm přes 11″ SCT.

Jupiter s Venuší
Později byl již Jupiter zřetelnější a začaly se objevovat měsíce Io a Ganymed. Seeing byl perfektní. Foto ve 20:52 SELČ.

Západ Slunce 30. 6. 2015
Západ Slunce jsme sledovali a dokumentovali z terasy hvězdárny s velkým zaujetím. Čas 21:07 SELČ.

Hvězdárna Turnov 30. 6. 2015
Ve 21:35 se loučím s hvězdárnou, terasa je zaplněna.

Planety nad ještědským hřbetem
Přesunul jsem se na Milíře u Jablonce nad Nisou, abych zde mohl sledovat průchod planet nad hotelem a vysílačem na Ještědu.

Planety nad ještědským hřbetem
22:43. Planety jsou krásně usazeny nad hřebenem, technika je nachystána, dalekohled zaostřen a vypadá to, že jsem přesně v tom místě, kde jsem měl podle výpočtů být.

Planety Jupiter a Venuše nad Ještědem 30. 6. 2015
23:02. Je to tu. Venuše se posadila hned nad světla Ještědu. Vše trvalo snad jen tři sekundy.

Jeden komentář k “Venuše s Jupiterem na hvězdárně”

1. Josef Pozdníček, Sedmihorky

Zdravím a jako účastník pozorování na Hvězdárně Turnov musím za sebe poděkovat pořadatelům, zejména hlavnímu organizátoru Aleši Majerovi, ale i dalším za velmi zdařilou akci, která měla i slušnou účast návštěvníků. Velice jsem si to užil při sledování průběhu i činnosti u dalekohledů, a to jak pozorování Slunce, později i Měsíce, tak hlavního úkazu t.j.úhlové blízkosti planet (sotva půl stupně) Venuše a Jupitera až do jejich západu, později také Saturnu a ještě i několika hvězdných objektů. Zazářilo nám i Iridium. Jistě všichni, kteří přišli si také pozorování užili, a byli pozváni i na další návštěvu Hvězdárny. Sám se těším na další akce (třeba již v neděli 5.července).