Planetární noc a ranní Slunce

Ačkoliv páteční večer sliboval slušnou oblohu s ještě relativně brzo zapadajícím Měsícem, nechtělo se nikomu vyrazit na allnightera do Jizerek. Tak jsem si zajel na hvězdárnu do Turnova s plánem kouknout na planety Uran a Neptun plus nějaké dvojhvězdy. Na hvězdárně jsem nakonec dospal zbytek noci a ráno se podíval na Slunce.

Slunce 22.8.2015

Obě planety jsem vyhledal šestipalcovým ekvatoreálem – Neptun s úhlovým průměrem 2,5“ jsem sotva rozlišil od okolních hvězd, zato Uran (3,5“) byl krásná malá kulička již při zvětšení 75×. Při 225× byl obraz ještě slušný, ale žádné podrobnosti jsem na kotoučku planety nevykoukal. Spíše z recese jsem zvýšil zvětšení na 608×, ale to již bylo na včerejší podmínky příliš mnoho. Protože obloha byla solidní, pás mléčné dráhy výrazný, tak jsem místo pozorování dvojhvězd vytáhl na terasu starý Somet 25×100 a kochal se klenoty letní a podzimní oblohy. Nakonec jsem si z posluchárny přinesl ještě malý stolní dobson 76/300 mm s tím, že jej vyzkouším na DSO. To že Měsíc a planety ukazuje solidně, jsem již věděl, ale zajímalo mě, jak ukáže difúzní objekty. Setový okulár H20 je dobrý leda jako špunt do okulárového výtahu, ale s kvalitnějšími okuláry by to nemuselo být špatné. Trochu problém byl nějaké malé okuláry najít, protože většinu příslušenství mám 2“, ale nakonec jsem používal k vyhledávání Plosl 32 mm i přes značnou komu v okrajích zorného pole (zv. cca 9×, mám starší verzi bez hledáčku a kdo někdy zkusil namířit newton bez hledáčku pochopí), dále 13mm Kelner (23×) a japonský Eudiascopic 3,7 mm (81×). Velkou devizou tohoto přístroje je stabilní montáž, daleko lepší než rozklepané hliníkové trojnožky levných dalekohledů. Byl jsem vskutku překvapen, co tento dalekohled za cca 2000 Kč ukáže – pozoroval jsem M31 s oběma satelity M32 a M110, M13 byla při zv. 81× zrnitá, M57 měla náznak temnějšího středu, M27 svůj charakteristický tvar a v dosahu jsou i slabší objekty jako M71 či M56. Když připočtu velmi dobré obrazy planet, je tento dalekohled vhodnou vstupní investicí pro mladé adepty astronomie a po rozšíření základního příslušenství o 1-2 kvalitnější okuláry, případně barlow a hledáček RDF, toho ukáže na obloze opravdu dost. Poté co jsem to tak vychválil ještě odkaz pro případné zájemce… (http://www.supra-dalekohledy.cz/dalekohled-celestron-21023-cometron-76-300mm-cdd-3-18572.html).

Na hvězdárně jsem nakonec dospal zbytek noci a ráno se podíval na pěknou skupinu skvrn. Po návratu domů jsem nebyl líný vytáhnout Ha dalekohled a zkusit vyfotit pěkné protuberance u okraje slunečního disku. Snímek v úvodu je single shot pořízený Luntem 60 s nasazeným fotoaparátem Canon EOS 5D Mk.II a barlowem 2,25×. Níže pak kompozit, kde lépe vynikly detaily na povrchu Slunce.

Slunce 22.8.2015