Zákryt Aldebaranu Měsícem 23. 12. 2015

Neuvěřitelné štěstí nás potkalo den před Vánoci, protože se od severozápadu vyjasnilo asi hodinu a půl před zákrytem. Víceméně v dírách, nebo na jasné obloze, pak zákryt (vstup) pozorovali všichni členové Klubu astronomů Liberecka, kteří se již stihli pochlubit :-) Níže je foto z videa necelou desetinu sekundy před zákrytem.

zákryt Aldebaranu 23.12.2015

Je to z videa přes 6 mm okulár na SCT 15 cm, proto tak malé zorné pole, ale na tento okulár mám držák na foťák nejlépe vyladěný. Video ukazuje, že se mi Aldebaran schoval v čase 19:17:45,2 +/- 0,1 sekundy. Měřeno odpočtem do videa z DCF stanice. Video ze vstupu zatím ke stažení zde, šest sekund po zákrytu Měsíc zcela zmizel za mrakem, ačkoli předtím byl dvě minuty na zcela jasné obloze.

Delší sestřih s mým komentářem…

Výstup už se odehrál na zcela jasné obloze, ale kvůli vysokému poměru jasů jsem si Aldebaranu zprvu nevšiml a trvalo mi to zřejmě pár sekund, než jsem si uvědomil, že tam je. Podle videa mi vylezl přesně ve 20:26:11,1 což je proti Guide 9 odchylka 7 sekund. Zajímavé je, že vstup vyšel dle Guide 9 přesně na čas.

MaG

edit 25. 12.: Honza Mánek z Prahy prezentoval krásné video, na kterém je vidět, že Aldebaran mizí postupně. Já jsem bohužel snímal jen 30 snímků za sekundu, protože jsem si na 60 nepřepnul, ale i tak jsem zjistil zpětným rozborem videa, že mi hvězda též pohasla postupně. Kvalita odpovídá seeingu a vybavení, ale že tam tento jev je zachycen mě potěšilo. Jiná věc je, zda jde o projev toho, že hvězda není zcela bodová?

Postupné pohasnutí Aldebaranu při vstupu

4 komentářů k “Zákryt Aldebaranu Měsícem 23. 12. 2015”

I do čtvrtice to letos vyšlo parádně. Bylo prima, že jsme nemuseli nikam jezdit a mohli koukat každý z domova, a přitom díky Internetu vlastně pozorovat společně.
    Vytáhl jsem Almaru s binohlavou a dvěma panoptiky a hezky si to užil vizuálně.
    Zákryt u mě nastal v 19:17:39 a výstup pak v 20:26:06.
    Letos to byl vskutku vydařený rok nejen na zákryty Aldebaranu.

2. zbignieww

Super, Martine :)

3. Pavel

Mimo zákrytů hvězd Měsícem lze zaznamenat i přechody planet přes sluneční disk. Velmi zajímavé bude zaznamenat i nastávající přechod planety Merkur přes sluneční disk v roce 2016 pokud bude přát počasí.
    Děkuji za shlédnutí videa od Honzy Mánka a seriál snímků ze zákrytu Aldebaranu Měsícem od Martina. Před lety se ještě pozorování využívalo pro určení obou časových kontaktů vstupu a výstupu hvězd.

4. Pavel