P/2016 BA14 vizuálně!

Konečně se vyjasnilo! Už jsem ani nedoufal. Mohl jsem se tak pokusit o spatření komety P/2016 BA14 (PANSTARRS) na vlastní oči. Poté co se 22. března prosmýkla kolem Země ve vzdálenosti 3,4 milionů kilometrů (tj. jen nějakých 9 vzdáleností Měsíce od Země) a zaznamenala tak druhý nejtěsnější průlet komety kolem naší planety, byla šance na zajímavé a docela unikátní pozorování. Pohybuje se totiž po obloze nezvykle rychle. Připomíná tak spíš blízkozemní asteroid. A to i vzhledem, neboť se v dalekohledu i na fotkách jeví jako téměř stelární objekt.

Dnešní večer jsem si na ni konečně mohl počíhat. Vytáhl jsem 16″ dobsona a ještě za soumraku namířil na galaxii M106. Kometka se podle čerstvé efemeridy nacházela nedeleko. Bylo 19.30 SEČ a poprvé jsem ji spatřil poblíž galaxie NGC 4144. Ta byla sotva viditelná. Stejně tak kometa příliš nezářila. Musel jsem jít až na zvětšení 288×, abych ji na světlé obloze bočním pohledem uviděl. Dosah byl v tu dobu jen kolem 14 mag a kometa sama o sobě měla nějakých 13,8 mag. Prozradila se ale nápadně rychlým pohybem. Obloha stihla trochu ztmavnout, SQM ukazovalo kolem 20,0 MSA a potvora mrňavá si to pádila přes hranice ze souhvězdí Velké medvědice do Honicích psů, aniž by se zdržovala pasovou kontrolou. Za hodinu stihla urazit po obloze více než ½ stupně. Připomněla mi tak další rychloběžku – kometu 209P/LINEAR z května 2014.

V přestávkách jsem odbíhal k dalším vlasaticím. Kromě povinné C/2014 S2 (PANSTARRS) v Draku, která byla vidět snadno i s krátkým chvostíkem, a slábnoucí C/2013 US10 (Catalina) v jednom zorném poli s pěknou otevřenkou NGC 1528 v Perseu, jsem zkusil i 333P/LINEAR v Býku. To ovšem byla za daných podmínek už pěkná duchařina.

Stejně tak se s opětovně světlající oblohou vlivem vycházejícího Měsíce začala pomalu ztrácet i P/2016 BA14 (PANSTARRS). Dal jsem jí sbohem kus od galaxie NGC 4217 a na přelet přes M106 jsem už nečekal. Obloha se beztak začala už zatahovat.

Podle předpovědi by mělo být znovu jasno v sobotu, tak si určitě nenechám ujít ani tuto příležitost. S ústupem Měsíce z večerní oblohy bude navíc už trochu větší tma, i když naše pádivka bude s rostoucí vzdáleností od Země zase rychle slábnout.

Už teď se ale můžeme těšit, že za pár dnů se na naší obloze opět zjeví překvapení letošního roku – kometa 252P/LINEAR.

Jeden komentář k “P/2016 BA14 vizuálně!”

Dnes byla P/2016 BA14 (PANSTARRS) vidět na tmavé obloze o něco lépe (jasnost kolem 14 mag). Rychlost měla stále slušnou.
    Kromě C/2014 S2 (PANSTARRS) a C/2013 US10 (Catalina) se daly relativně snadno při 230× vykoukat v 16″ dobsonu i 333P/LINEAR, 81P/Wild, 9P/Tempel a C/2014 W2 (PANSTARRS).
    Zkusil jsem ještě zkraje večera 104P/Kowal, ale zatím neúspěšně (dosah byl v těch místech jen 13 mag).