Planetky a měsíce

Přestože nám nyní v srpnu připravují planety Merkur, Venuše, Jupiter, Mars a Saturn pěkné divadlo na večerní obloze, pro teleskopické pozorování je vhodný leda tak Saturn, díky ještě relativně slušné výšce nad obzorem. Na planetě samotné toho moc k vidění není, i když pohled na majestátní prstenec se neomrzí snad nikdy. Můžeme však sledovat tanec jeho měsíčků – průměrným 30cm dalekohledem jich za dobrých podmínek spatříme na rozdíl od Jupiteru až sedm.

planetka Pallas

Když jsem se v neděli 14. srpna večer vydal na turnovskou hvězdárnu, nemohl jsem Saturn vynechat. Více jsem se, ale pobavil s Měsícem. Vždy jsem obdivoval staré knihy o astronomii a rád jimi listuji stále. Fascinovali mě reprodukce snímků Měsíce z počátku 20. století pořízené na Lickově či Yerkesově, observatoři tehdy největšími dalekohledy světa. Dnes, o 100 let později, si takovou fotografii může pořídit každý a to daleko skrovnějšími prostředky. Jako příklad nechť slouží snímky pořízené toho večera mobilním telefonem jednoduchou projekcí za okulárem.

Měsíc foto Aleš Majer Měsíc detail foto Aleš Majer

S blížícím se koncem léta nám moc radosti na obloze nedělají komety, můžeme ale shlédnout pár jasných planetek. K jejich vyhledání stačí silnější triedr nebo malý dalekohled. Pod hranicí 11 mag jich na večerní obloze máme více než deset. V zajímavé pozici je například Pallas, která se momentálně vejde do zorného pole i s nedalekou kulovou hvězdokupou M15.