Kometární okénko – březen 2020

Fáze Měsíce pomalu ubývá a hezkých jasných nocí pro změnu postupně přibývá, tak je načase se podívat, co se děje na kometárním nebi, abychom věděli, co můžeme kolem březnového novu (24. 3.) pozorovat. S potěšením mohu konstatovat, že je konečně k mání hned několik jasných kometek. Které to jsou?

Zkraje večera je potřeba si pospíšit. Abychom spatřili C/2019 Y1 (ATLAS), nesmíme čekat na astronomickou noc, neboť tou dobou už bude příliš nízko. Přechází nyní ze souhvězdí Pegase do Andromedy a včera se dobře hledala nedaleko hvězdy Sirrah (α And). V binaru 48×125 jsem ji spatřil ještě za soumraku v 19.15 SEČ skrz jemnou vysokou oblačnost, když byla necelých 17 stupňů nad obzorem, v triedru 12×50 pak šla vykoukat o 20 minut později. Vypadá jako malá kulová hvězdokupa o jasnosti 8 mag, má kruhový tvar a lehce kondenzované jádro. Nesedí mi u ní efemerida z MPC, nachází se asi o 3′ jinde, než by měla. Nalezení to ale nebrání. Potřebujete jen slušný severozápadní obzor. Je otázka, zda přežije průlet kolem Slunce a jak dlouho nám ještě bude dělat radost.

Podobně nízko je i stará známá 29P/Schwassmann-Wachmann, ovšem na ni s triedrem, byť obřím, nechoďte. Po únorovém outburstu zeslábla a brzo ji pohltí večerní soumrak, tak je čas se s ní na nějakou dobu zase rozloučit.

S kým se naopak zatím loučit nemusíme, je stálice posledních kometárních okének C/2017 T2 (PanSTARRS). Nyní se nachází zvečera slušně vysoko v Kasiopeji a je tak viditelná i v malých triedrech. Její krása však vynikne až ve větších strojích na kvalitní obloze. Už to dotáhla na 8,5 mag, ale přesto ji patří až třetí místo.

C/2017 T2 (PanSTARRS) 14. 3. 2020 kolem 21:30 SEČ
C/2017 T2 (PanSTARRS), 14. 3. 2020, kolem 21:30 SEČ, 31×30s, ISO12800, Canon 6D, Orion CT8, mírný ořez rohů pole, sever na snímku nahoře

Předehnala ji totiž nečekaně i druhá „atlaska“ C/2019 Y4 (ATLAS), které se nyní pohybuje Velkou medvědicí nedaleko galaxií M81 a 82. Úhlový průměr má proti předešlé více než dvojnásobný, což je opravdu pecka. Na současné osmé hvězdné velikosti se určitě nezastaví a všichni jsou nesmírně zvědavi, co nakonec předvede. Zdá se, že se máme na co těšit.

Kometa C/2019 Y4 (ATLAS) 14.3.2020
C/2019 Y4 (ATLAS), 14. 3. 2020, kolem 22:30 SEČ, 42×30s, ISO12800, Canon 6D, Orion CT8, ořez cca 1/3 pole (verze se zvýrazněným iontovým ohonem), sever je na snímku nahoře

Z dosahu binokulárů se nám nedávno vytratila už C/2018 N2 (ASASSN), jež stále najdeme v Andromedě (13,5 mag), a stejně tak mizí letošní objev v podání C/2020 A2 (Iwamoto), která v těchto dnech přebývá v Žirafě (12,5 mag). Tu jsem sice ještě minulý večer v 48×125 bočně vyduchařil, ale do budoucna to s ní půjde už jen z kopce.

Z jasných kometek to je zatím vše, takže nemusíme kvůli nim ani moc ponocovat. Nad ránem se do dosahu našich kukátek pomalu dostávají 246P/NEAT, C/2019 N1 (ATLAS) a C/2017 K2 (PanSTARRS), ale o těch třeba zas příště.

V jakém nejmenším přístroji jste některou z vlasatic viděli? Podělte se s námi v komentářích.

Kometám zdar!

2019 Y4 a 2017 T2 srovnání
Porovnání velikosti obou v současnosti nejjasnějších komet, foto: MaG

10 komentářů k “Kometární okénko – březen 2020”

1. Martin Gembec

Tentokrát jsem byl rád, že jsem si prohlédl aspoň tři nejjasnější pomocí 15×70 a musím říc, že Y4 a T2 jsou velice hezké, navíc Y4 monstrózně velká na poměry komet posledních měsíců (úhlový rozměr 10′). Kometa Y1 byla limitovaně viditelná cirry u obzoru, ale věřím, že je v pohodě dostupná. Pro mě jen bočně a odhad jasu tak vyšel 9 mag. T2 jsem odhadl 8,5 až 9 a Y4 na 8,5. Y4 byla úhlově téměř stejná jako M101 a i jen o chlup slabší.

2. Aleš Majer

Včera jsem z Turnova kouknul na T2 pomocí CPC 1100 – při zv. 80x a 133x byla nádherná i s ohonem a na Y4, která se však díky své velikosti a rozplyzlosti v zorném poli na městské obloze skoro ztrácela. Dnes jsem vyrazil s binarem APM 100 zvečera na Alšovice, abych stihl Y1. Ta se rozsvítila i skrze cirry v zorném poli (při zv. 61x) kolem 19.15 SEČ jako krásná kondenzovaná kulička připomínající kulovou hvězdokupu. Oproti ní je Y4 opravdu velká, srovnával jsem ji jenom s M81 a M82, proti nimž je výrazně slabší. Na konec jsem samozřejmě nevynechal ani T2, ale té opravdu sluší větší dalekohled a zvětšení, v binaru je to taková tuctovka… Takže suma sumárum za 1/4 hodiny 3 kometky a zase zpět do tepla, protože na kopci foukalo jak sviňa a ačkoliv autoteploměr ukazoval 3 °C, pocitová teplota byla výrazně pod bodem mrazu…

3. Aleš Majer

Z důvodů karantény, ale spíše také lenosti, jsem doma na zahradě po 19 hod. navázal na pozorování Venuše (viz předchozí článek) a namířil APO refraktor 120/900 i na komety. Nejprve samozřejmě Y1 – tím směrem mám zrovna docela dobrý výhled. Alpheratz se střídavě ztrácel a zase objevoval mezi pásy cirrů, ale kolem 19.30 už bylo nebe nad západem čisté a v zorném poli při zv. 43x svítila kometka. Na stálici v podobě T2 jsem také nepotřeboval mapku, moc rychle se nepohybuje a pozici jsem si pamatoval z předchozích pozorování. Navíc je tak jasná, že ji nelze přehlédnout ani při najíždění dalekohledu. Zato poslední ze současné velké trojky, mi pod městskou oblohou dala zabrat. Tady se uplatnilo menší zvětšení (26x), ale pro jistotu jsem SkySafari na telefonu pustil, abych si byl jist, že to téměř neviditelné rozplizlé nic, je opravdu ona. Tahle dáma chce prostě tmavou oblohu, to je nejlepší kometární filtr…

4. ladis

Snímek komety C/2019 Y4 (ATLAS) z dnešní noci (22.-23.3.2020) z Dolního Bousova. Foceno 8″ f/3.5 přes Atik 314L+, 15x180s bin 1×1.
    Ohon je velice patrný, docela mě až překvapil:

5. Aleš Majer

Původní záměr vyrazit v neděli na allnighter v podobě Messierova maratonu jsem přehodnotil poté, co jsem odpoledne vymrznul při pozorování Venuše. Večerní kometky jsem si však nemihl nechat ujít… Hodil jsem na stativ triedr Delta 15x70ED a ve 20 hod. vyběhl na zahradu. Kupodivu se mi nezdála taková zima jako odpoledne (přestalo foukat). První cíl byla samozřejmě Y1 – průzračnost nad obzorem dobrá, ale po vyhledání pozice komety jsem neviděl nic. Byla ještě dost vysoko, tak jsem si řekl, že počkám až se více setmí a zvedl jsem triedr do Cas na T2. Ta byla patrná na první pohled jako malá mlžinka. Byl jsem zvědav na další vlasatici Y4 v UMa. Pozice v zenitu není pro přímohledný dalekohled zrovna ideální, ale nějak jsem se tam k těm okulárům poskládal… Čekal jsem duchařinu, ale obloha byla opravdu průzračná a již letmý pohled do míst předpokládané pozice ukázal výrazný velký mlhavý flek. Zkusil jsem ji i triedrem 7×50 z ruky a něco tam bylo. To jsem na městské obloze nečekal. Vrátil jsem se k Y1 a pod trojúhelníkem hvězd asi 7 velikosti jsem začal tušit cosi mlhavého. Bylo to však na hranici bočního vidění. Vytáhl jsem proto ještě AZ5 a posadil na ní APO 120/900, abych pozici ověřil. Ale ani tímto přístrojem to nebylo nic moc – kometa oproti pozorování z 15. 3. ztratila výrazně na své kondenzaci. Takže závěrem – jednoznačnou královnou nadcházejících jasných nocí bude bezesporu C/2019 Y4 (ATLAS), tak si nenechte ujít možnost, podívat se po delší době na pěknou jasnou kometu – pod tmavší oblohou na to stačí triedr 10×50 nebo malý dalekohled.

Mě naopak C/2019 Y1 (ATLAS) stále příjemně překvapuje. Minulou noc byla z vyšších nadmořských výšek díky slušné průzračnosti zvečera pěkně viditelná i v triedru 16×70, vysloveně ale zářila v 10″ dobsonu jako malá kulovka.
    A kdo ji nestihne po západu, tak si pak na ní může přivstat ve 4 ráno, kdy je skoro stejně vysoko jako ve 20.00.

7. Ladis

Ještě přidávám odkazy na animačky komety C/2019 Y4 v
    GIF: http://astro.ladislavcervinka.cz/video/2020_22_03_C2019Y4.gif
    a AVI (Xvid): http://astro.ladislavcervinka.cz/video/2020_22_03_C2019Y4.avi

8. Ladis

Snímek C/2019 Y1 (ATLAS) z 23.3.2020:
    a animačka:

9. Martin Gembec

Ladis díky za foto a animaci. Koukám, že když nejsou mraky, tak ta Y1 vypadá pěkně.

10. Ladis

Snímek C/2019 Y1 (ATLAS) z rána 24.3.2020 a animačka (timelapse 54 minut celkem). Začal jsem na 12st výšky, kdy mi předtím při nižší výšce komety vadil domeček a pak již začalo silně svítat. Maximum, co šlo z podmínek u mě dnes vytáhnout.