Airglow v Jizerkách

Na tmavých lokalitách na Zemi, daleko od umělých zdrojů světel, lze na noční obloze občas spatřit zvláštní pruhy, které mají na fotografiích zelenou barvu. Jedná se o tzv. airglow, přirozené záření ve vysoké atmosféře ve výškách kolem 90 km. To vzniká v důsledku excitování atomů kyslíku ultrafialovým zářením ze Slunce během dne a jejich následnou rekombinací. Airglow je velmi nápadně viditelné z mezinárodní kosmické stanice, jako zelená linka v atmosféře.

Airglow jako zelená linka v zemské atmosféře. Foceno z paluby ISS, autor Ronald Garan. Zdroj: NASA

V posledních měsících lze zaznamenat zvýšený jas noční oblohy nad tmavými místy po celé planetě. Tentokráte ne kvůli zvyšující se míře světelného znečištění, za zvýšení jasu může airglow. Patrnost tohoto jevu velmi dobře koreluje se zvýšenou sluneční aktivitou. I astronomičtí nadšenci z Klubu astronomů Liberecka si toho při svých měření jasu oblohy pomocí Sky Quality Meteru povšimli.

Dříve, od podzimu 2011, to byla pouze SQM měření, ale v posledním měsíci byl v Jizerských horách zaznamenán airglow dokonce i fotograficky. První fotografie airglow z Jizerských hor vznikla v noci z 23. na 24. 7. 2012. Autorem je Martin Mašek, člen Klubu astronomů Liberecka. Bohužel nebyla ideální noc (přecházela vysoká oblačnost), airglow vizuálně spatřeno nebylo, bylo slabé. Fotograficky se však podařilo zaznamenat. Níže je uvedena ona zvýrazněná fotografie. Oranžové pozadí mají na svědomí světla z blízkých polských měst. Jas oblohy byl kolem 21.20 MSA.

Airglow z lomu Stanislaw v polské části Jizerských hor. Označeno šipkami. Canon EOS 1000D, sigma 10mm, ISO 1600, expozice 60 sec. Autor Martin Mašek.

Další fotografií tohoto jevu z Jizerských hor pochází od Miloše Hrocha. Fotografie vznikla ve stejné noci (23. 8. 2012), jako překrásný snímek uvedený v předchozím článku. Snímek byl pořízen na Velké jizerské louce u Orle v Polsku. Zde byl airglow ještě výraznější, než ten z konce července.

Airglow nad Velkou jizerskou loukou. Autor Miloš Hroch. Jeden snímek, Canon EOS 350D, Samyang 14mm, ISO 800, expozice 240 sec.