Blatecké astrofocení

Z města obvykle pozoruji jasnější proměnné hvězdy, na přesvětlené městské obloze se nic dalšího příliš smysluplně pozorovat nedá (krom Měsíce a planet). Dokonce lze z města objevovat i zcela nové proměnné hvězdy, viz např. tento starší článek. Jelikož před našim panelákem stojí lešení (zateplování domu), tak momentálně nemohu pozorovat z balkónu.
Využil jsem tedy nabídky Honzy Tichého z Mladé Boleslavi. V noci ze soboty na neděli 29./30. 3. 2014 jsme jeli pozorovat do Blatců, kde si Honza spolu s kolegy udělal pozorovatelnu na pozemku místní bývalé hasičárny. Blatce se nacházejí v relativně tmavé oblasti, přibližně  uprostřed trojúhelníku měst Mladá Boleslav, Česká Lípa a Mělník v CHKO Kokořínsko.

Naložili jsme moji Mirandu (Dobson 300/1650mm) a malý fotografický Newton 150/600mm (s komakorektorem 660mm) na montáži HEQ5 + fotoaparát Canon EOS 1000D. Honza měl svůj N200/900mm s velmi kvalitní CCD kamerou G2 z Moravských přístrojů. V Blatcích s námi fotil krásy noční oblohy ještě Pavel Vabroušek s fotografickým refraktorem o průměru 132mm. Obloha bohužel nebyla moc dobrá, průzračnost byla nízká. Hvězdy do 20° nad obzorem byly velmi zeslabené. Jedinou výhodou tohoto zákalu bylo utlumení rozptýleného světla z měst, např. světelná čepice z Prahy byla velmi nevýrazná. Pozorovat se dalo pouze vysoko nad obzorem.

Galaxie M82 se supernovou 2014J. Supernova je označena šipkou.

Když už jsem byl na tmavší obloze, než mám na sídlišti v Liberci, tak jsem se místo proměnných hvězd pokusil o nějakou tu astrofotografii. Na začátku noci jsem snímal galaxii M82 se supernovou 2014J. Na tu jsme se podívali i vizuálně přes dobson. Supernova tam slabě poblikávala, byla viditelná převážně periferním viděním. Dále jsem se podíval na několik jasnějších jarních objektů. V průběhu pozorování bylo možno se ohřát v hasičárně.

Trojice galaxií (M65, M66 a NGC 3628) v souhvězdí Lva.

Galaxii M82 jsem snímal po dobu cca 3h. Poté jsem se pokusil nasnímat Leo Triplet, trojici galaxií v souhvězdí Lva. Tyto galaxie se nedaly snímat příliš dlouho, neboť Lev už prošel meridiánem a klesal stále níž do zákalu. Třetím objektem, o který jsem se pokusil, byla kometa C/2012 K1 (PanStarrs). Ta byla pěkně vidět i vizuálně v dobsonu. Její jasnost je okolo 10,5 mag. Těsně před svítáním jsem stihl ještě pár expozic galaxie M101 v souhvězdí Velké mědvědice. Vizuálně jsem v tu dobu odlovil kometu C/2012 X1 (LINEAR), která je touto dobou nejjasnější kometou oblohy. Bohužel nebyla příliš vysoko nad obzorem, opar ji dost ubral na své kráse.

Kometa C/2012 K1 (Panstarrs). Kometa se pohybovala mezi hvězdami, snímky jsou skládané na kometu. Tudíž se hvězdy protáhly do čárek.

Ráno jsme zabalili techniku a jeli domů. Tímto děkuji Honzovi za možnost nasnímat si některé objekty na tmavší obloze.

Martin Mašek

Galaxie M101 a její okolí. Pavel Vabroušek snímal tuto noc tentýž objekt, ZDE (klik na odkaz) můžete snímky porovnat.