Kometární okénko – leden 2020

První měsíc nového roku je ve znamení loučení se starými známými a vítáním nových kousků. Ze záznamů v mém nočním deníčku za posledních pár pěkných nocí opět vybírám, co se dá pozorovat nyní kolem lednového novu. Pravidelné kometární okénko je zde!

Zkraje roku se zdálo, že kromě dvou světlých výjímek nebude moc co pozorovat. Nedávné objevy ale dávají jistou naději, že úplně na suchu nebudeme.

Pro nejmenší kukátka triedry počínaje tu máme překrásnou C/2017 T2 (PanSTARRS). Prochází pěknou oblastí Mléčné dráhy v souhvězdí Persea a blíží se k dvojité otevřené hvězdokupě χ a h Persei známou zejména na Liberecku pod označením M 111 :þ S jasností kolem 9,5 mag je snadným cílem pro každý přístroj, teprve ale ve větších trubičkách lze spatřit vedle kondenzovaného jadérka i krátký chvostík.

Další stálicí v naší pravidelné kometární hitparádě je C/2018 N2 (ASASSN), jenž pomalu putuje už delší dobu Andromedou. Je to jen malý mlhavý flíček, takže v dalekohledu není dvakrát nápadná, ale s dobrou mapkou snadno nalezitelná a bez problémů viditelná v běžných astronomických kukrech.

A to by bylo skoro všechno, nebýt jednoho šikovného „žaponce“. Masayuki Iwamoto totiž osmého ledna objevil novou jasnou kometu, která záhy dostala jméno C/2020 A2 (Iwamoto) a kterou můžeme nyní snadno pozorovat nad ránem v souhvězdí Herkula. Naposledy na Rozdroże jsem ji odhadl na 13 mag a byla v 16″ dobsonu viditelná jako mlhavý flek už těsně po východu nad jizerskohorskými smrčinami. Na obloze bude stoupat výš, s jasností to ale už o moc lepší nebude.

Zvečera ale máme také jednu nadějnou kometku. Mám na mysli na konci loňského roku objevenou C/2019 Y1 (ATLAS). Z Jizerky se minulou noc dala vykoukat i přes silně rušící zodiakální světlo nad jihozápadním obzorem. Otipoval jsem ji také zhruba na 13 mag. S viditelností by to mělo být v dalších dnech trochu lepší, na víc než 12 mag to ale asi nedotáhne. Zajímavostí u této komety je, že jde zřejmě o fragment vlasatice C/1988 A1 (Liller), podobně jako byly C/1996 Q1 (Tabur) a C/2015 F3 (SWAN), na které si možná ještě někteří pamětníci vzpomínají.

A pak tu máme ještě několik kousků pro kometární fajnšmekry. Jde vesměs o slabotinky okolo 15 až 16 mag.

Ulovit večer velmi nízko nad obzorem C/2017 B3 (LINEAR) s jasností kolem 15 mag je už z našich končin asi bez šancí. Ani jsem se o to nepokoušel. Nezkusil jsem zatím ani nově očíslovanou 390P/Gibbs, ta by měla mít asi 15,5 mag. Na ně by to chtělo si zajet více na jih. Loučí se s námi i 68P/Klemola (15 mag), jež se nachází také nedaleko Večernice na soumrakové obloze. Ulovit se mi ale ještě podařilo slaboučkou (15 mag) 160P/LINEAR, která je z této čtveřice na obloze nejvýš.

Ještě o něco výš se nacházejí 101P/Chernykh a 29P/Schwassmann-Wachmann. První má asi 15,5 mag a druhá také zeslábla pod 15 mag, že jsem s ní měl v posledních nocích docela problémy.

K patnácté hvězdné velikosti se dostala už i 260P/McNaught. Dá se ale stále v 16″ vykoukat, když v těchto dnech prochází zajímavou oblastí kupy galaxií v Perseu známou jako Abell 426. Tam se to slabými mlhavými obláčky jenom hemží!

Z plejády slaboučkých kometek je nejzajímavější asi 114P/Wiseman-Skiff, co přechází z Berana do Býka, takže ji najdeme… pod Plejádami :^] Drží se stále kolem 14,5, což z ní dělá relativně snadný cíl.

Kdo má velký kanón a dobrý výhled nízko nad jih, může ještě zkusit C/2016 M1 (PanSTARRS). Z polských Jizerek jsem ji na rozdíl od Alp už neviděl, když jsem ji dva dny zpátky marně naháněl těsně nad stromy nad vrcholem Wysoké Kopy. Souhvězdí Holubice nám tu na severu zkrátka moc vysoko nevystupuje.

Nad ránem na východě se pak můžeme rozloučit se dvěmi periodickými kometkami 78P/Gehrels v Hydře a 155P/Shoemaker nedaleko Leo Tripletu. Obě mají kolem 15,5 mag a půjde to s nimi teď už rychle z kopce.

Ze světových stran nám tu chybí už jen sever. Tam se nalézají dva přísliby časů budoucích. C/2017 K2 (PanSTARRS) by mohla zjasnit v letech 2022 a 2023 až někam k 5 mag a na C/2019 N1 (ATLAS) bude stačit počkat na závěr letošního roku, kdy se má podle papírových propočtů dostat k 11. magnitudě.

Jestli se objeví do té doby něco nového, to se teprve uvidí. Třeba se dočkáme nějakého dalšího příjemného překvapení. Co ale víme celkem jistě, že se tu za měsíc znovu sektkáme u dalšího kometárního okénka.