Nezkoušejte kometu, když je u obzoru

A nedám si říct a podle toho jsem dopadl. Chci s vámi přesto sdílet zajímavý výsledek snahy zachytit kometu C/2020 F8 (SWAN) již ráno 12. května. Důvodem byl jednak příslib vyjasnění a jednak průzračnost po studené frontě. Oboje se splnilo téměř ideálně, jen nad mraky nad Krkonošemi bohužel přecházely další řídké oblaky a tak se nedalo než čekat do pokročilého svítání, za kterého jsem už dlouho žádnou kometu nefotil. Vlastně zatím ani nevím, proč přesně jsem ji alespoň nevyfotil. Pojďme se na to alespoň podívat.

Nejprve zápis z pozorování – Dnes ráno z Kozákova nic. Nad Krkonošemi nízká a trhající se plující a postupně mizící oblaka. Průzračnost excelentní. Ve výšce 3,5 až 5,5 stupně vysoko jsem s 20×80 hvězdy 5,5 mag velmi v pohodě viděl. Níže však jakoby zlom a podobně jasné (např. 87 Psc) neviditelné (ty tři vpravo nahoru od komety). Fotograficky tyto hvězdy viditelné bez nutnosti úprav fotky (Canon 6D, Sigma 5,6/135 mm, ISO 400, 15 a posléze 10 s expozice). Po složení nalezeny hvězdy cca 7,3 mag hned vlevo od komety, ale po kometě ani památky. Ani jadérko, ani náznak komy. Záhada. Takže když k tomu přičteme pokles jasu a aktivity komety, bude to výzva. Další pokus plánuji podle počasí na ráno 15. 5.

Tady je pro zajímavost ukázka fotky, jak vypadla z foťáku a jak vypadá po mírném ztmavení (není přeexponovaná). Je to z té sady 10s expozic zrovna, když se to trochu vyčistilo ve 4:06 SELČ. Záběry s lépe viditelnými hvězdami mám 15s expozicemi před 3:55, jenže tam je to vždy v zákalu hrany mraků nad Krkonošemi.

No a co se mi zatím podařilo vytáhnout? Složit se mi povedlo 6 snímků, kde se vyskytly alespoň nějaké hvězdy a ne jen oblaka.

Ořez zhruba pravé dolní čtvrtiny pole, nahoře docela dobře patrná hvězda 6. velikosti 87 Psc.

Zde zvýrazněny hvězdy. Ty dvě dolní jsou 7,3 mag vlevo od pozice komety

Snímek známého Jamese O’Meary z Botswany z přibližně téže doby

Díky za sdílení vyšich budoucích zážitků s hledáním této komety. Možná nám začla zase slábnout, takže to bude výzva.

Martin G.

K datům ze včerejška jsem se ještě vrátil a podařilo se mi složit 7 snímků po 10 s. To už je s ohledem na to, jaké panovalo počasí opravdu maximum. Výsledné složené pole zmenšené je níže. Pak následuje výřez, kde jsou ty tři jasné hvězdy včetně 87 Psc a pak následuje výřez s dvěma hvězdami a místem, kde by měla být kometa, které jsem vyznačil čárkami. Víc s tím bohužel dělat nejde.

3 komentářů k “Nezkoušejte kometu, když je u obzoru”

1. Martin P.

Ahoj. Já dnes dopadl prakticky stejně. Aladin předpovídal jasno, které se nakonec úplně nekonalo. Nějaká oblačnost byla, takže ani tolik nemrzlo (čekal jsem horší mrazík ledových mužů). Neměl jsem nějaké vetší ambice, jen zkusit pozorovat triedrem 15×70. Budík na 3:30. I tak mě překvapilo, jak byla obloha na V, SV už světlá. Dobře byl vidět trojúhelník, M31 taky šla, ale žádná sláva. Níže už to byla bída, takže zatím nic. Kvůli oblačnosti jsem netahal ani větší dalekohled na planety, které byly (na toto období) už slušně vysoko. Příští pokus taky plánuju na pátek, budík dám asi na 3:15.

2. Alien5

Tak to bych také mohl zkusit. Z Rovenska to mám kousek. Díky za info. Čus

Dnes ve 3.12 SELČ jsem ji ulovil binarem 48×125 z Ještědu nízko nad Jizerkama. Průzračnost byla celkem mizerná a kometa slabší, než jsem čekal, ale vyduchařil jsem ji. S triedrem bych se nechytal. Teď to bude ale každým dnem lepší a lepší.