Normální závist…

Noční pochod Českým rájem si za předchozí tři ročníky již získal svoje příznivce a tak organizátoři chtěli přijít s něčím novým. Tou inovační myšlenkou bylo otočení trasy. Až doposavad se startovalo v Jičíně a cíl byl v Turnově na hvězdárně. Letos jsme využili dobrých vztahů s kolegy astronomy z Jičína a 32km trasu odstartovali na turnovské Vrchhůře s tím, že cílová páska je pomyslně napnutá na jičínské hvězdárně. Zavedli jsme tak jakousi okleštěnou pěší podobu Ebicyklu aneb dálkový pochod mezi hvězdárnami. Součástí doprovodného programu pro účastníky bylo samozřejmě pozorování oblohy, navíc když celkem přálo počasí.

V Turnově bylo hlavním cílem Slunce – v continuu se právě vyloupla u okraje disku pěkná skvrnka a pohled na chromosféru ukázal také řadu pěkných protuberancí. Malým zpestřením bylo sledování menšího požáru protějšího pole a zásahu hasičů. Po příjezdu do Jičína jsem se přivítal s místními astronomy neb již předem jsme se dohodli, že za jasného počasí vypomohu s večerním pozorováním. Obloha byla průběžně více či méně pokrytá cirry, ale to vůbec nevadilo. Úplňkový Měsíc totiž nedával mnoho šancí pozorovat něco jiného něž planety.

Ještě před západem Slunce jsme stihli Venuši a pohled na ni dával tušit, že by to dnes mohlo s tím seeingem být velmi dobré. Hlavní roli sehrál samozřejmě špičkový olejový APO triplet 185/1260 mm od CFF Telescopes v ceně 17 tis. Euro. Zvětšení 252x nabídlo parádní pohled na lehce ukrojený kotouč planety a obraz takřka bez hnutí nás vybídl k zařazení TV Powermatu 2x. Zvětšení 504x bylo stále dobře použitelné i když už se v protilehlých pólech planety objevila barevná vada. Polovidlicová Go-To montáž hravě najela také na Merkur. Tady se kupodivu jako optimální ukázalo malé zvětšení (50x), při větším již nebylo (díky menšímu kontrastu) snadné malý kotouček na světlém pozadí v zorném poli nalézt. Napadlo mě zkusit na denní obloze Albireo a kupodivu obě složky bylo krásně vidět. V dalších pokusech nás zastavila přecházející vlna hustších cirrů, tak epsilon Boo a epsilon Lyr jsme si vychutnali až po západu Slunce.

Mezitím jsme na terase připravili dva 10“ dobsony, starý vojenský binar 10×80 a APO 120/900 mm, jejichž obsluhy se ujali místní a mě zůstalo privilegium být pánem kupole. Samozřejmě jsme „odšpuntovali“ i hlavní dalekohled – 20“ newton, který parádně ukázal třeba měsíce kolem Saturnu, ale v detailech na planetách jednoznačně zvítězil refraktor. Lidé přicházeli postupně v různě velkých intervalech a ne každý po náročné tůře chtěl ještě šplhat po schodech na terasu, tak jsem měl spoustu času kochat se. V podstatě celou dobu, co jsem pozoroval (cca do 02 SELČ) panoval velmi dobrý seeing (Ant. II) a na dlouhé minuty nastávala absolutní nirvána (Ant. I). Bonusem večera byl přechod Io a jeho stínu před kotoučem planety. Na Jupiter jsem nakonec po řadě vyzkoušených okulárů zvolit relativně malé zvětšení (126x), obvykle preferuji menší ale kontrastnější obraz. Krátký tubus CFF refraktoru umožňuje použití binohlavy bez nutnosti prodlužovacího optického členu a s dvojicí 10mm orthoskopických okulárů to byl opravdu božský pohled. Sledoval jsem téměř celý průběh úkazu, od vstupu Io a vzápětí i jeho stínu (díky blízkosti opozice se vzájemně stín i měsíc zdánlivě dotýkal…) před planetární disk, jeho putování rovníkovým pásmem až po výstup. O řadě detailů v NEB a SEB ani nemluvě. Na Saturn bylo lepší trochu přiložit pod kotel (280x) a pak už jenom žasnout. Cassiniho dělení po celém obvodu prstence i v jeho nejužší části, krepový prstenec, stín planety na prstenci, různobarevné pruhy na planetě samé, polární ztmavení (no hexagon jsme nevykoukali).

Co říci závěrem? Že klukům z Jičína normálně upřímně závidím vybavení místní observatoře (asi sem budu muset zajet častěji) a opět mi někde vzadu v hlavě ožívá myšlenka (a zbožné přání) podívat se někdy na planety opravdu velkým historickým refrákem (a není jich okolo málo – Vídeň, Postupim, Paříž, Nice, Berlín, Londýn, Bělehrad, Atény…). A také přemýšlím, kde vezmu 25 tis. Euro na 200mm CFF APO…

Chudí příbuzní z Turnova…

…versus milionáři z Jičína.