Supernova v galaxii M 82

Ve známé a hlavně poměrně blízké galaxii Messier 82 vzplanula před asi 12 milióny let supernova. Nyní světlo dorazilo k nám a my zde můžeme pozorovat hvězdu asi 11. velikosti. Supernova je typu Ia, které slouží jako „standardní svíčky“ k měření vzdáleností. Její pozorování nebo fotografování je opravdu snadné, vadí pouze velký mráz.

Galaxie M82 se supernovou SN 2014J. Foto: Martin Gembec

Porovnání se snímkem pořízeným během Messiérova maratónu 2011 vidíme na první pohled, kde se supernova objevila.

M82 2011-2014 animace

Porovnání M82 2011-2014

Galaxie M 82 je nepravidelného tvaru a v malém zvětšení je pozorovatelná společně s její větší průvodkyní M 81, která je typickou spirální galaxií. Nedaleko leží také další galaxie, do snímku se vešla ještě NGC 3077.

skupina galaxií M81+M82+NGC3077

Pozorování doprovázel opravdu silný mráz. Naštěstí vůbec nefoukalo a tak v byla zima velmi snesitelná. Krom špiček nohou nepamatuji tak komfortní pozorování při teplotě –17 °C. Potěšil také přechod Ganymédova stínu přes Jupiter.

3 komentářů k “Supernova v galaxii M 82”

1. zbignieww

Blahopreji, krasna dokumentace a pamatka ! :)

2. Antonín Hušek

Výborně!! Už jsem měl obavu, že pro špatné počasí ji nikdo nevyfotí a hle nadšení pro věc se podařilo.

3. martin.gembec

Díky za povzbudivé komentáře. Moc se mi do mrazu nechtělo, ale když už bylo jasno a bylo co pozorovat… nejsem z těch, co by vyjeli kvůli M 42, ale supernova mě nenechá chladným. Mimochodem jasno nám vydrželo i dnes, ale už je tam nějaký ten oblak.