Večerní seskupení a pozorování na Kopanině

20. února nastal další z mnoha jasných večerů poslední doby. Nepamatuji, kdy kolem novu bylo v únoru tolikrát krásně. Už i já, ačkoli nemám vůbec čas, utrhl jsem se při pátku na dvouhodinovou seanci na Kopaninu, zatímco kamarádi tam trávili mnohem delší dobu a všichni si to dozajista užívali.

seskupení Měsíce Venuše a Marsu 20.2.2015
Měsíc, Venuše a Mars 20. 2. 2015, 20:20 SEČ
Canon 30D, ISO 800, 5 s, Canon 17-85@f5/38 mm

Vše začalo už večerním seskupením mladého Měsíce, jasné Venuše a Marsu. Stihl jsem je vyfotit z vyhlídky nad Dalešicemi. Jako stativ dobře posloužilo auto.

Kometu C/2014 Q2 (Lovejoy) jsem snímal pouze objektivem 50 mm, protože přijel také HoPi a vytáhl na ni EDčko, tak proč mu lézt do zelí s prakticky stejným vybavením. Navíc jsem chtěl využít příležitost, kdy se dá v jednom poli nasnímat galaxie v Andromedě, kometa a h-chí v Perseovi. Do pole se navíc měl vejít i Pacman v Kasijopeji. S výsledkem jsem nadmíru spokojen a doufám, že se vám také líbí tato stále pěkná kometka.

kometa a deep-sky 50 mm
C/2014 Q2 (Lovejoy) 20. 2. 2015, 20:50-21:14 SEČ
12×2 min, ISO 1600, Canon 30Dmod + Super Takumar f4/50 mm

Pohled na kometu byl úžasný ve velkém dobsonu 400 mm s širokým zorným polem. V jednom záběru byla jasná rozlehlá koma, slabý, ale zřetelný ohon délky asi 3/4 stupně a především malá činka M 76. Doufám, že se Honzovi fotka podařila, náhled byl velice nadějný. Po náhledu doma jsem ho poprosil o nějaký snímek také objektivem 150 mm, snad si našel čas.

Q2 Lovejoy 20.2. verze minimum
Jiná úprava fotky s razantním potlačením hvězd filtrem minimum. Pro zajímavost odkaz také na verzi oříznutou jen na kometu a h-chí ve verzi barevné a černobílé.

Zajímavostí večer byl také pohled na vzdálený kvasar, který podle Vice je 3,5 miliardy světelných let od nás. Děkuji za jeho ukázku a prosím o upřesnění, o jaký kousek se jedná ;)

Kromě ukázky pár objektů pro jednoho laika a jednu malou lajku (zdravím Emu) a prohlídku jasných komet C/2014 Q2 (Lovejoy) a 15P/Finlay jsem měl tuto noc v plánu už jen výše zmíněný kvasar PKS 0716+71 v souhvězdí Žirafy. Ten byl s jasností kolem 13,5 mag pro Almaru snadým cílem i při nejmenším zvětšení (110×).

I přes nepříjemný vítr jsem to ale nakonec na rozdíl od MaGa zkraje večera nezabalil (hlavně asi kvůli tomu, že jsem neměl kudy vyjet) a zůstal až do půlnoci. A protože kromě HoPiho s námi na Kopanině byl i Ladis, známý to galaxyman, téma večera bylo dáno…

Pozorovali jsme střídavě 12″ a 16″ dobsony a porovnávali v nich vzhled samostatných galaxií, dvojic i vícečlených skupin. A zatímco Ladis bojoval s větrem a neposednými mapkami válejícími se ve sněhu, sám jsem v poklidném tempu projel necelou stovku nejhezčích galaxií, co si pamatuji zpaměti.

Čas vzdálených mlžinek ale teprve přijde na jaře. Do té doby určitě ještě nějaké hezké chvíle pod tmavou zimní oblohou zažijeme.