back Kometa C/2000 WM1 (LINEAR) Astronomické události

"Adventní kometa 2001?" - "Překvapení v předjaří 2002!"

4. února 2002

Kometa prošla perihelem 22. ledna a poté náhle zjasnila. Na přelomu ledna a února byla velmi jasná, pozorovatelé uváděli jasnost 2,9 až 3,2 magnitud. To už je nádhera. Nyní je na jižní obloze, ale pokud kometa alespoň trochu ve své aktivitě vydrží, máme šanci ji vidět v březnu i v triedru.
Jeden obrázek najdete např. zde...
Máte rádi Japonce? V oboru kometárním jsou na vysoké úrovni, proto zkuste i tento odkaz

28. ledna 2002

Kometa je nyní viditelná pouze na jižní obloze, ale podle posledních informací náhle zjasnila asi na 4,5 magnitudy!

Tato kometa je samozřejmě jen jedním z mnoha úlovků observatoře zaměřené na výzkum nových technologií v CCD a astronomii. Dnes je známá tím, že vyhledává na obloze největší množství planetek a některé z nich se posléze "přejmenují" na komety dle toho, jak se zjistí jejich kometární charakter. Ano řeč je opět o Lincoln Near Earth Asteroid Research tedy observatoři LINEAR.

Již od konce roku 2000 jsme se tak mohli těšit, co nám předvede její další objev - kometa C/2000 WM1 (LINEAR). V živé paměti máme především kometu C/2001 A2 (LINEAR), jež v létě 2001 dosti jasně zazářila. Někteří si jistě vzpomenou i na kometu z léta 1999, která se prakticky ihned po průletu kolem Slunce rozplynula - C/1999 S4 (LINEAR).

dráha komety C/2001 WM1 (LINEAR) ve Sluneční soustavě

Nádherné video fe formátu MPEG, velké pouze 115 kB si můžete stáhnout od Martina Muttiho.

dráha komety C/2001 WM1 (LINEAR) mezi hvězdami kometa C/2001 WM1 (LINEAR) - credit Tim Puckett

26. listopadu 2001, 0:05 - 0:10 SEČ
Pokusil jsem se kometu vyhledat alespoň na balkóně. Přestože nedaleko zářil Měsíc těsně po první čtvrti, dalo se snadno najít souhvězdí Berana, kde se kometa měla nacházet. I přes dosah triedrem 7,9 - 8,2 mag jsem však kometu nespatřil. Těžko říci proč, neboť v dosahu triedrem rozhodně byla... Příště musím jít jinam než na balkón :)

1. prosince 2001, 17:50 - 18:00 SEČ
Téměř zázračně jasné počasí bylo dnes v Jablonci nad Nisou. Nad jihem visela zlověstná opona inverzních oblaků, která se ale jen líně převalovala a naštěstí se na město nehnala. Podle snímků ze satelitů jsem zjistil, že se zatáhlo prakticky nad většinou České Republiky... Přesto jsem pro jistotu jel večer kus za město směrem do hor - do Janova nad Nisou. Městská doprava mě vyhodila na konečné a tak jsem ještě kus popošel a vybalil triedr. Bylo mi jasné, že nalézt kometu bude na hranici mých schopností. Její jas měl být dostačující, ale nad východem se vynořil Měsíc těsně po úplňku, který o noc dříve zakryl Saturn. Protože se navíc kometa nacházela v souhvězdí Ryb, kde jsou jen hvězdy 4. až 5. hvězdné velikosti, nelze se mým obavám divit. Nakonec to sice byla trochu náhoda, ale zkrátka po necelých pěti minutách jsem tu kometu přece jen zahlédl. Tedy nejprve jen blízké hvězdy mí a ný Psc, ale vzápětí jsem si byl naprosto jist, že vidím malý mlhavý obláček ne nepodobný kometě C/2001 A2 (LINEAR) tak, jak jsem ji viděl 28. července 2001. Vzhledem k okolním hvězdám sedmé hvězdné velikosti bych její jas odhadl zhruba na 7 mag, ne o mnoho více. Jinak byla nevelká, snad jen 10 úhlových minut, ale to je jistě dáno především přesvětlenou oblohou od Měsíce. Zdála se mi lehce protáhlá, nebo to byla jen vidina? To nevím... I přesto, že dál již pozorování nemělo smysl, měl jsem velkou radost z počasí i z toho, že jsem ji konečně viděl.

Tedy - kdy jsem naposledy viděl dvě komety v jednom roce (alespoň triedrem viditelné)??? Snad v devadesátém šestém komety Hyakutake a Hale-Bopp, ale to byly extratřídy... viditelné bez problémů pohým okem ;-))

2. prosince 2001, 17:10 - 17:50 SEČ
Další pozorování komety jsem uskutečnil nad včera navštíveným Janovem nad Nisou, neboť na jižním konci Jablonce opět začínala neprostupná inverzní oblačnost. Po nádherných červáncích se vynořily hvězdy a také Mléčná dráha. Díky tomu, že Měsíc byl níže nad obzorem, bylo pozorování komety snazší. Nalezení mi již nečinilo vážnější potíže. Opět se potvrdilo, že je dostatečně jasná, aby byla viditelná alespoň v triedru jako malá mlhovinka s koncentrovaným jádrem. Ve srovnání s kometou z léta 2000 bych řekl, že tato měla nyní asi 6 až 6,5 mag. Dnes se mi ale také zdálo, že z ní vybíhá nenápadný úzký ohůnek. Velikost komy jsem odhadl na 10 úhlových minut. Případný ohon směřoval severovýchodně s délkou asi 15 úhlových minut.

3. prosince 2001, 21:20 - 21:30 SEČ
Nejen astronomií je člověk živ. Musel jsem sice zůstat dlouho v práci a nejel proto za město, ale nakonec jsem si alespoň dovolil malou "frajeřinu" a podíval se doma z balkónu. Samozřejmě, že asi 5 metrů vpravo od něj zhruba nad JZ je taková ta stará sodíková lampa, co vypadá jak létající talíř.. takže "ideální podmínky" :) K tomu se přidal lehký smogový zákal.
Přesto jsem v triedru rozeznal hvězdy do 7,5 - 8 mag, v podstatě jako vždy tady na balkóně. Kometa byla vlevo nahoru od lampy. To nebylo ideální. Ztížil jsem si to dnes ještě tím, že jsem nejprve našel tu mlhovinku a pak teprve šel k mapě, jestli tam opravdu má být. Vůbec jsem se nemohl zorientovat, ale napodruhé jsem ji na tomtéž místě našel zas a pak identifikoval i mapu. Byla tam. Jakoby se nic nezměnilo...

kometa C/2001 WM1 (LINEAR) 9. 12. 2001

Fotografie je doufám zajímavá alespoň esteticky. V každém případě vpravo dolů (45 stupňů) od jasné hvězdy (vlevo) najdete malý zelenavý flíček - kometu C/2000 WM1 (LINEAR), jak jsem ji viděl 9. 12. 2001 na zasněžené pohádkové pláni u Jablonce nad Nisou.

9. prosince 2001, 17:00 - 18:10 SEČ
Kdybych se měl nějak vyjádřit k víkendovému počasí v Jablonci nad Nisou, bylo to od všeho něco. Nejprve zklamání v sobotu večer, kdy se zatáhlo nízkou oblačností. V neděli ráno pak mlha, že by se dala opravdu krájet a potom jasné nebe a nervy nadranc, jak to dopadne večer. Už po 16. hodině se na Jablonec hnaly mraky, ale jak se později ukázalo, měl jsem zbytečné obavy, neboť pak se asi na půl hodiny zcela vyjasnilo a nebe bylo tak čisté, že jsem opravdu žasl.

Když jsem si vychutnal báječné přírodní scenérie zasněžených a námrazou obalených stromů, mohl jsem s jistotou také prohlásit, že v souhvězdí Velryby se opravdu ještě dá vidět kometa. Bylo však příliš světlo. Zatímco jsem si nalil čaj z termosky a popíjel ho, objevila se mi před očima jasná družice. Nyní jsem měl zjednodušenou úlohu, protože jsem měl z internetu spočítáno, že se jedná o Mezinárodní vesmírnou stanici k níž byl navíc připojen raketoplán Endeavour z letu STS 108. Bylo to krásné divadlo jak obě tělesa pomalu letěla a později se ztratila v zemském stínu. Ale zpět ke kometě.

Tentokrát se kometa hledala poměrně snadno, neboť nedaleko byla relativně jasná hvězda Deneb Kaitos (beta Ceti). Má 2,2 mag a nedaleko ní byly hvězdy alespoň 5,5 mag, tedy v triedru dobře viditelné. Pomocí těchto hvězd jsem tedy snadno pozoroval malou mlhavou skvrnku s nápadnou kondenzací uprostřed. O nějakém ohonu jsem se tentokráte neodvážil ani spekulovat, neboť já žádný neviděl, a ono i kdyby tam nějaký slabší byl - zkuste pozorovat, když musíte zadržet dech a na cca 5 - 10 sekund se můžete podívat do okulárů, než se zorné pole zamlží již pouhou teplotou vašich očí :-) Kometa měla úhlovou velikost asi 8 až 10 úhlových minut, což je zhruba tolik, kolik má třetina Měsíčního kotouče. Jinak o její jasnosti neradno mluvit. Tipnul bych ji opět na 6 až 6,5 mag, protože mi opět přišla podobná "Lineáře" z léta 2000.

Řeknu vám, že dneska jsem ji asi viděl naposledy, ale vzhledem k úžasné přírodní scenérii a k jasnému nebi alesoň na půl hodiny - byl to úchvatný zážitek.

back   Astronomické události