Velká kometární noc

Ze všeho nejraději pozoruji komety. Každou noc jich je v dosahu malých dalekohledů hned několik. A shodou okolností jsem minulý večer věnoval právě jim. Vytipoval jsem si necelou desítku kandidátů a postupně na ně namířil svoji 16″ Almaru.

Začal jsem hned zkraje večera ve 20.00 SELČ, abych stihl výměnu stráží komet PanSTARRS nad západním obzorem. C/2012 K1 tam v hlavě Hada přebírá štafetu od C/2011 L4 v nedaleké Severní koruně. Obě jsou to slabé mlžinky, ale zatímco první bude zjasňovat, s druhou jsem se tímto zřejmě definitivně rozloučil. Od března to bylo moje 66. úspěšné pozorování této nezapomenutelné vlasatice.

Následně jsem dalekohled nasměroval na sever do Velké medvědice. Ta sice právě prochází spodní kulminací, ale potřeboval jsem si ověřit, zda předchozí pozorování komety C/2011 J2 (LINEAR) nebyl jen výplod fantazie. Nebyl. Kometa se tam opravdu dala vykoukat, když v těch místech i přes nízkou výšku nad obzorem a světelnou čepici od Jablonce byl dosah dalekohledu minimálně 14,9 mag.

Dost bylo duchařin. Vrátil jsem se do oblasti kolem zenitu, kde přeci jenom je ze zahrady, kde jsem pozoroval, lepší obloha. Hodnoty SQM-L stoupaly pomalu k 20,9  MSA, což je v tuto dobu s Mléčnou dráhou v nadhlavníku dobrý průměr. Souhvězdím Šípu hned pod Ramínkem putuje nyní kometa C/2010 S1 (LINEAR), kterou průběžně pozoruji od léta minulého roku. Je stále relativně jasná a při zvětšení 230× v 10mm Ethosu dobře bočně viditelná jako malá kruhová mlžinka se zjasněním do středu. To slábnoucí C/2012 F6 (Lemmon) v Draku je více difůzní, i když také stále dobře viditelná.

Čas pokročil a kolem 22. hodiny mi nad jihem ve Vodnáři kulminovala periodická kometa 154P/Brewington. O tu jsem se neúspěšně pokoušel už několikrát a tentokrát jsem objevil i příčinu. Moje starší efemerida ji zobrazovala asi o čtvrt stupně jinam. Při hledání jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Do zorného pole se dostala velmi pomalu se pohybující družice s jasností kolem 11 mag. Když jsem chtěl změřit její rychlost průchodem přes zorné pole, zjistil jsem, že stojí na místě a naopak hvězdy driftují svým denním pohybem. Takto jsem ji „trackoval“ asi čtvrt hodinky do 22.13, kdy kolem ní procházela σ Aqr (Ancha). Následně jsem na serveru CalSky dohledal, že by mělo jít o geostacionární družici INMARSAT 3-F5.

Samotnou kometu 145P bylo dosti obtížné vyduchařit. Měla by ale ještě zjasňovat. Stejně tak další periodická P/2013 J2 (McNaught) nacházející se nedaleko v Koníčku. Tu se mi zatím spatřit nepovedlo, možná i díky tomu, že se dosti zhoršil seeing. Ale není všem nocím konec. Že neuvidím slábnoucí C/2013 E2 (Iwamoto), jsem počítal. Na ní jsem si vylámal zuby i v době, kdy byla mnohem jasnější. Ale stejně ji ještě někdy zpod lepší oblohy z Jizerek zkusím.

Na závěr jsem si nechal legendární vlasatici 2P/Encke, která nyní doslova pádí souhvězdím Vozky. Chtělo to na ni počkat do rána, neboť zatím nestihla vystoupat dosti vysoko, ale i tak byla viditelná jako velký mlhavý flek. Ta by měla ještě podstatně zjasnit v následujících týdnech, ale už teď mi udělala radost. Je to má 74. kometa.

S blížící se půlnocí šla teplota vzduchu k nule. Na kometu C/2012 S1 (ISON) už nemělo smysl čekat. Spolu s ní by stejně vyšla i orbitální žárovka, tak byl čas to zabalit a jít do tepla. Se sedmi odpozorovanými vlasaticemi to byla moje nejúspěšnější kometární noc.

A co dělali ostatní členové Klubu astronomů Liberecka?

Vyrazil jsem kolem 23. hodiny na Maršovice vybaven starým 300 mm Zeissovým Sonarem s tím, že zkusím pár nepointovaných expozic komety 2P/Encke. Po ustavení montáže jsem zjistil, že jsem nechal doma všechny kabely (sušil jsem je ze Stogu a nedal zpět do kufříku s hlavou montáže…) a vracet se pro ně se mi nechtělo – to proběhlo první naštvání. Naštěstí jsem měl s sebou alespoň binar 32×88 tak jsem asi do 0.30 hod. koukal na všechno možné. Průzračnost byla dobrá, samozřejmě jsem zkoušel vizuálně i 2P/Encke – zdálo se mi, že něco extrémně mlhavého bez určitého obrysu v místě, co udávala vytištěná mapka, chvílemi vidím, ale za 100% průkazné pozorování bych to nepokládal. Abych dovršil smolný večer, při balení věcí jsem zakopl o stativ, který se tím pádem poroučel k zemi. Naštěstí byl binar již sundaný a bezpečně uložen v kufříku, takže to odnesla jen polovidlice Elle TechnoSky – konfrontaci hliník vs. čedič vyhrál samozřejmě tvrdší nerost, takže na černém hladce eloxovaném povrchu se objevila řada šrámů, které budu muset začistit pilníkem. Nicméně na funkci to vliv nemá. Takže to jsem se naštval podruhé a negativní dojem z celého pozorování převážil.

Aleš