Kometa s proměnkami

V dnešních dnech je na obloze pěkně viditelná kometa C/2014 Q2 (Lovejoy), která dosahuje 4. hvězdné velikosti. V úterý 13. 1. 2015 bylo hezké počasí. Kdo mohl, tak jel pozorovat někam, kde je tmavší obloha. Jelikož není můj zdravotní stav v nejlepší kondici, tak jsem zůstal doma v Liberci.  Ale že byla relativně průzračná obloha a teplo, tak jsem si alespoň připravil fototechniku u nás na balkoně paneláku. Byla by škoda si nevyfotit tak pěknou kometu. Sice jsem měl o dost horší oblohu, než jakou měl třeba MaG na Jizerce, ale aspoň jsem si trošku pomohl fotografickým CLS filtrem, který blokuje rozptýlené světlo ze sodíkových a rtuťových výbojek.

Kometu se mi podařilo vidět i pouhým okem. Sice jen bočním viděním, na hranici viditelnosti, ale byla tam. V triedru to byla pěkná, velká mlžinka, ale bez ohonu. Kometu jsem snímal po dobu více, než dvou hodin. Nakonec se povedla série 65 expozic po 2 minutách. Pak začala postupně přicházet frontální oblačnost. Snímal jsem digitální zrcadlovkou Canon EOS 1000D s teleobjektivem Zeiss Sonnar 180mm f/2.8 na paralaktické montáži HEQ5. Michal Ringes mi pomohl zpracovat snímky. Po zpracování vyšla kometa docela hezky i s ohonem, na to, že je to focené z města.

Kometa C/2014 Q2 (Lovejoy) z libereckého sídliště Rochlice.
Foto: Martin Mašek, zpracování: Michal Ringes

Snímky komety jsem jen tak ze srandy zpracoval v programu MuniWin, který je určen na zpracovávání snímků s proměnnými hvězdami. A zcela náhodou byly na těch snímcích s kometou dvě proměnné hvězdy! Obě již známé. Minimum jasnosti V1128 Tau jsem nahrál do protokolu BRNO, na stránkách Sekce proměnných hvězd a exoplanet. Je vidět, že na snímcích komety se dá najít i mnoho dalšího zajímavého!

Minimum jasnosti zákrytové proměnné hvězdy V1128 Tauri.