Přehlídka komet a jiných krás

Noc ze soboty 7. 5. na 8. 5. 2016 přinesla další příležitost pro celonoční pozorování. Tento rok se sešla neobvyklá situace, kdy kolem květnového novu nastalo nejméně pět jasných nocí s vysokou průzračností a dobrou tmavostí oblohy. Proto se také alespoň tuto noc sešli téměř všichni aktivní členové KaLu a pozorovalo se pod krásnou jizerskohorskou oblohou. Pro některé to byla už druhá noc, ale pro nejaktivnější i čtvrtá pozorovací noc v řadě. K vidění bylo vše od družic Iridium, přes nádherné galaxie jarní oblohy a mlhoviny v letní Mléčné dráze až po komety.

Níže přikládám některé fotografie, které jsem tuto noc pořídil. Zaměřil jsem se na některé z komet (fotografie sedmi různých komet je možná můj rekord) a také na Kembleovy objekty č. 1 a 2 a na pěknou kupu galaxií ve Vlasech Bereniky.

Hned po setmění bylo třeba vyhledat na západě a severozápadě kometu 81P/Wild-2 v Blížencích a kometu C/2013 US10 (Catalina) ve Vozkovi. Na fotografii je u Cataliny patrný slabý chvost doprava k okraji snímku.

81P 2013US10 Catalina
Vlevo výřez ze snímku komety 81P, vpravo pole s kometou US10 (vpravo dole)

Vysoko v souhvězdí Draka se nacházela kometa C/2014 W2 (PanSTARRS). Nedaleko ní byly i okem viditelné hvězdy chí a fí, takže zaměření bylo snadné a pod nimi se nacházel výrazný asterismus Malá Casiopeia, též objekt Kembleova katalogu číslo 2. Kometa W2 byla vedle malého W dobře viditelná.

w2 w2 a w

Jak bylo zmíněno, kromě komet jsem si našel čas i na deep-sky objekty. A když už se jedna z komet vyskytla u objektu Kemble 2, přidal jsem i Kemble 1, tedy známou Kembleovu kaskádu v Žirafě. Spolu s otevřenou hvězdokupou NGC 1502 je to moc pěkný objekt, fotograficky žel ne až tolik vynikající.

kemble1

Další pěkná kometa se nacházela v souhvězdí Lva. Poblíž skupinky galaxií, z nichž nejjasnější byla NGC 3801 se nacházela nejen kometa 9P/Tempel 1, ale hned vedle ní také celkem jasná planetka číslo 6 Hebe. Vizuálně i fotograficky to byl moc pěkný cíl.

9p 9p a 6 Hebe

Skupiny galaxií jsou typické pro jarní oblohu. Na jednu zajímavou a velikou kupu galaxií mě upozornil Ladis, a sice na Coma Cluster. Vizuálně jsem tam přes dalekohled viděl asi 5 nebo 6 galaxií na jednom místě, ovšem fotograficky na mě vykouklo smetí okolo několika celkem výrazných galaxií. Jedná se o ještě větší kupu galaxií, než je bližší v Panně a určitě se k ní ještě někdy vrátím.

Coma cluster Coma cluster

Krásnou kometou v souhvězdí Velké medvědice zůstává C/2014 S2 (PanSTARRS). Tuto noc ji doprovázely dvě slabší galaxie. Ohony už nejsou navzájem tak rozevřeny. Škoda, že se mi lépe nezachytila v zelenkavé barvě alespoň koma. Výrazná oranžová hvězda má 5,5 mag.

s2

V nejlepší pohodě se ze všech komet nachází 252P/LINEAR. Jednak je vysoko na obloze, a potom je stále docela blízko Zemi a tím pádem je velká a viditelná i menšími dalekohledy. Také na fotografii vyniká svojí zelenou komou a překvapivě její velikost stále přesahuje 25′.

252p 252p

Závěrem noci jsem ještě rychle otočil dalekohled do Pegasa, kde se nacházela velmi slabá kometka C/2015 WZ (PanSTARRS). Pole pomohla najít automatika, poblíž nebyl žádný rozumný záchytný bod. Kometka se jen tak tak vešla k rohu zorného pole.

wz