2 komety, 2 supernovy, 2 kvazary

Ačkoliv jsou teď noci krátké a světlé, stále se dá dobře pozorovat. A protože na obloze se pořád něco děje, je i co pozorovat. Minulou noc jsem proto věnoval třem dvojicím zajímavých objektů.

První skupinou jsou mé oblíbené komety. V těchto dnech mizí z večerní oblohy jasná kometa C/2012 K1 (PanSTARRS). Prochází souhvězdím Lva a je na ni nutno vyrazit ještě před půlnocí, když je ještě docela světlá obloha. Díky jasnosti kolem 8 mag ji není problém v mém 16″ dobsonu spatřit ani tou dobou už nízko nad severozápadním obzorem. Je to ale jen malá mlžinka zjasňující do středu. Žádný ohon nečekejte.

Naopak až po půlnoci začíná stoupat do rozumné výšky na východě kometa C/2013 UQ4 (Catalina). Minulou noc se dobře hledala u hvězdy Sirrah v Andromedě. Jak je vidět z Cassiho snímku z předešlého článku, není zatím tak výrazná, ale pro 400 mm zrcadlo stále s jasností kolem 10 mag celkem snadná.

To zástupci dalších skupin objektů jsou jiná liga. Slábnoucí supernova SN2014J v galaxii M82 mi dala opravdu zabrat. Od ledna, od kdy ji pozoruju, zeslábla natolik, že mi trvalo dobrou půlhodinku, než se mi ji povedlo vyduchařit. Bylo potřeba jít až na zvětšení 400× a i poté se zjevovala jen v krátkých okamžicích lepšího seeingu. Jasnost, spíše slabost,  kolem 14,5 mag na světlém pozadí galaxie dělá své.

Druhá supernova viditelná v těchto dnech v malých přístrojích byla naproti tomu procházkou růžovým sadem. Objevila se 18. 6. v galaxii NGC 4386 v Draku. Má nyní kolem 14,2 mag a promítá se dostatečně daleko od mateřské galaxie, takže byla vidět snadno už při zvětšení 300×.

Nedaleko této galaxie jsou dvě další – NGC 4291 a NGC 4319. A právě u té poslední se nachází další zajímavý objekt. Tím je kvazar Mrk 205 vzdálený od nás nějakou miliardu světelných let. Není zrovna moc jasný (15,2 mag), ale vykoukat se dal dobře.

Druhý tuto noc pozorovaný kvazar leží mnohem dál. Světlo z blazaru 3C 454.3 k nám letí dobrých sedm miliard let. Nachází se v souhvězdí Pegase a je nyní vidět díky tomu, že zjasnil až na 13,6 mag. Promítá se do blízkosti hvězdy 13. velikosti a tvoří tak zajímavou dvojhvězdu.

Přestože minulá noc nebyla ani moc teplá (9°C), ani moc tmavá (SQM-L 20,9), byla rozhodně vydařená. Zkrátka i kolem letního slunovratu je co pozorovat.

Aleš také pozoroval:

Ač mě krátké světlé noci k pobytu pod oblohou moc nelákají, včerejší večer jsem udělal výjimku a věnoval se „urban astronomy“. Asi ve 23.30 jsem vyrazil ověšený triedrem 15×70ED k nedaleké škole na Žižkově vrchu, odkud je dobrý výhled na JZ. Našel jsem si pěkné místo za dodávkou, kde jsem byl schovaný ve „stínu“ světla z pouliční lampy. Podle Saturnu, Spici a Marsu bylo celkem snadné se na obloze zorientovat a triedrem na lehkém fotostativu jsem záhy našel i zeta Vir. Tím už jsem měl v zorném poli i oba hledané objekty – trpasličí planetu Ceres a asteroid Vesta, který je nyní asi o magnitudu jasnější než Ceres. Vlastně až pozorováním jsem si ověřil skutečnou polohu obou těles, neboť jak jsem s podivem zjistil, různé programy se trochu liší ve výpočtu. Např. Stellarium, Guide i CNebula X ukazují odlišné pozice od reálu, přesný byl pouze Cartes du Ciel. Netuším, jestli tam jsou nějaké staré dráhové elementy, ale předpokládal jsem, že u těchto těles jsou dostatečně známé a přesné… Nicméně po tomto úspěšném lovu jsem se vrátil domů na zahradu a zamířil triedr na hvězdu Alpheratz u které se měla nacházet kometa C/2013 UQ4 (Catalina). Bohužel tímto směrem mi leží centrum města a v malé výšce nad obzorem jsem nevykoukal zhola nic. Došel jsem si domů pro větší binar 32×90 a chvíli počkal. Kolem půl jedné jsem to zkusil znovu a ejhle na první pohled jsem jižně od alfy And spatřil drobný mlhavý objekt s poměrně výraznou centrální kondenzací. Doufejme, že se z něj v následujících dnech vyklube pěkná kometka.

Aleš